Polistidningen nr 4 delades ut runt 7 september. Nästa nummer kommer 19:e oktober. Hela årets utgivningsplan finns här.
 

Arkiv

Gör något åt din trötthet

Publicerad 2006-05-09

Reportage Är du trött både på jobbet och på fritiden? En trötthet som inte går att vila bort? Du kan få stor hjälp mot tröttheten om du tar reda på var¬för och hur du är trött.

?Mental trötthet? innebär motstånd mot att tänka, fatta beslut och lösa problem. Det handlar om ?tomma batterier?. Ofta är orsaken långvarig mental ansträngning. Nära besläktad är ?emotionell trötthet? som också innehåller känsla av nedstämdhet. En annan typ av trötthet handlar om sömnighet och benägen­het att somna. Hemarbete och barntillsyn har en annan karaktär än jobbet, men innehåller ändå delar med stor belastning och betraktas som en vanlig källa till trötthet.

 

Att ?bara? vara ledig

Perioder med hög stress måste följas av återhämtning för att du inte ska drabbas av ständigt ihållande trötthet och på sikt total utmattning. Det som drivits upp i kroppen måste tillbaka ned till ursprungsnivån för att systemet ska hålla på sikt. Återhämtning handlar om att varva ner och om att stänga av den biologiska mobilisering av energi som karakteriserar stress och belastning.

Förutsättningen för det är att man ser till att prioritera sömn, vila, avkoppling och andra återhämtande aktiviteter.

 

Återhämtningsvärdet av olika fritidsaktiviteter:


  • Aktivitet med låg ansträngning ? tv-tittande, bläddra i tidning, slöa på soffan. Dessa lättjefulla aktiviteter antas vara av stor vikt för återhämtningen, men bör efter en tid övergå i fysisk och social aktivitet.

  • Sociala aktiviteter, att umgås med vänner och bekanta bygger upp dina resurser och minskar belastningen. Socialt stöd leder genomgående till bättre återhämtning.

  • Fysisk aktivitet ? träning och promenader. Under fysisk aktivitet använder du andra resurser än de som krävs i arbetet. Fysisk aktivitet innebär en nyttig förströelse som är bra mot stress och för med sig ett viktigt uppehåll av arbetsrelaterade problem. Fysisk aktivitet stimulerar viktiga processer i kroppen och bidrar till ökat välbefinnande, genom att den ökar produktionen av endorfiner. Man får även lättare att sova om man rör mer på sig.

  • Sömn ? är centrala nervsystemets viktigaste återhämtningstillstånd. Ämnesomsättning och blodflöde i hjärnan sjunker och samtidigt återställs energinivåerna i hjärnans nervceller. Sömnen trycker också ned utsöndringen av stresshormoner. En nedre gräns för sömn per natt ligger runt fem till sex timmar. Stress är en huvudorsak till sömnsvårigheter. De som är nöjda med sitt arbete och inte känner sig stressade har få sömnstörningar. Den faktor i jobbet som främst orsakar sömnproblem är höga arbetskrav. Speciellt viktigt är att man inte bär med sig arbetsproblem hem. 

Källa: Institutet för psykosocial medicin.

Bill Erlandsson