ANNONS:

ANNONS:

 

Ordförandeord

När det man längtat till inte blir som man tänkt sig

Lena Nitz, ordförande

 

Det här är förstasidan på Polistidningen nummer 3. Den delas ut i juni till dig som är medlem eller prenumerant.
Om du inte fått tidningen, kontakta Polisförbundet: medlemsservice (at) polisforbundet (punkt) se

Skatteverket meddelar att de just nu inte prioriterar att skicka ut Polistidningen till medlemmar med skyddade personuppgifter. Tidningen skickas ut i mån av tid, pga corona.

Läs mer om Polistidningen här.

 
 
 
 

 
 

Arkiv

Långsam betalning ökar hundbristen

Publicerad 2006-05-22

Aktuellt Polisens långsamma betalning irriterar landets hunduppfödare. Många föredrar att istället sälja till säkerhetsföretag och militär, medan bristen på polishundar ökar.

Enligt uppfödare som Polistidningen talat med finns det ett utbrett missnöje med hur polisen agerar vid köp av tjänstehundar. Flera uppfödare vill inte framträda med namn, men berättar hur de tvingas vänta oskäligt länge på sina pengar.

Per Gabrielsson driver Molars kennel i Sundsvall, en av de största försäljarna av tjänstehundar till polisen. Han säljer numera hellre sina hundar till andra än poliser, trots att han tycker att det är mer intressant att föda upp polishundar.

– Det finns en bristande respekt. Under prövotiden överbelastas hundarna och det kostar mig pengar att få tillbaka en trasig hund.

– Priset är också för lågt. Ingen kan leva på att sälja hundar för 30 000. Det är fel fokus att köpa hund billigt när man kanske lägger en miljon i arbetstimmar för att sedan få ekipaget att fungera.

Kontaktade kronofogden
Leif Andersson , hunduppfödare i Huddinge, har inte haft egna problem med sen betalning från polisen. Däremot säger han sig känna till många andra kennelägare som klagat.

– Det är svårt att säga om det är ett generellt problem, men jag vet att det finns uppfödare som tvingats hota med kronofogden för att få betalt.

Ett system med förskjuten betalning är vanligt. Praxis är att tjänstehundar tas på prov under en månad, därefter avtalas ibland om en förlängd prövotid på ytterligare en månad. Efter det kan uppfödaren skicka fakturan, förutsatt att Polismyndigheten bestämmer sig för att köpa hunden. Om fakturan betalas efter 30 dagar har kenneln fått vänta i tre månader på ersättning. I värsta fall dröjer det ännu längre på grund av polisens bristande betalningsrutiner.

När Försvarsmakten köper hundar betalas en mindre ersättning också under prövotiden, vilket blir symboliskt viktigt.

Myndigheter håller på kunskapen

Ett annat dilemma är, enligt Thomas Fröding som driver Turbaz kennel utanför Jönköping, att kunskap om hundar inte sprids internt inom polisen. Om ett polisdistrikt har sett ut ett bra exemplar, men inte har ett omedelbart behov når inte informationen ut i landet.

– De håller på kunskapen och RPS får inte veta att det finns färdiga hundar. Samtidigt klagas det på hundbrist.

Thomas Fröding understryker att han möter många duktiga hundförare inom polisen. Problemen som finns tycker han är av organisatoriskt slag.

Jerker Lavesson, utbildningsledare för hundförarna vid Skånepolisen, beklagar om det finns säljare som får vänta länge på betalning. Samtidigt tycker han att det är viktigt att polisen får chans att verkligen testa en hund. Om det är ett djur med rätt kvaliteter för att bli en bra tjänstehund, tar tid att avgöra. Ofta är bedömningen individuell och polis och uppfödare kan ha olika uppfattning.

– I Skåne vill vi ha en rejäl prövotid. Vi får den nästan alltid förlängd. Ibland råder sedan delade meningar och det finns säljare som har svårt att ta negativ kritik, säger han.

Lars Ericsson på RPS samordnar polisens inköp av tjänstehundar. Han betraktar bristen på tjänstehundar som ett internationellt problem. Enda lösningen tror han är att ett statligt avelsprogram återinförs – och att synen på bruks- och tjänstehundar förändras i hela samhället.

Säljare hoppar av

På frågan om det riktigt att uppfödarna måste vänta onödigt länge på betalning, svarar han att det delvis stämmer. Men att polisen inte är värre än till exempel Försvarsmakten och att regelverket följs.

– Det kan vara så att enstaka säljare hoppat av, när det dragit ut på tiden. Men problemet är uppmärksammat av myndigheten.

Enligt de nya direktiven ska säljaren få betalt så snabbt som möjligt när han eller hon skickar sin faktura.

– Dessutom satsar vi på att informera om hur affärerna går till, så att det inte kommer som en överraskning för någon, säger Lars Ericsson.