Polistidningen nr 1 delas ut runt 9 februari. Numret efter når brevlådorna 13 april. Komplett ugivningsplan finns här.
 
 
 

Lenas ledare

Nu gör vi lönefrågan
till en valfråga

Lena Nitz, ordförande

 
 
 
 

Arkiv

Grönare poliser

Publicerad 2007-11-28

Aktuellt Stockholmspolisen vill skära ner utsläppen från sina 1 014 tjänstefordon. Därför har nu 16 internutbildare skolats i så kallad sparsam körning, som kan sänka bränsleförbrukningen med upp till 20 procent.

– Vi kör ju mycket bil inom polisen och det är vårt största bidrag till negativ miljöpåverkan, säger Janina Gröhn, miljösamordnare inom Stockholms polismyndighet.

Tillsammans med Peter Nord, utbildningsansvarig för förarutbildningen inom myndigheten, har hon hjälpt till att driva frågan om sparsam körning.

På längre sikt är målet för Stockholmspolisen att hålla egna kurser i körsättet. På kortare sikt är ambitionen att baka in metodiken i utbildningen i polistaktisk bilkörning som alla nyblivna poliser genomgår. Det är dessutom en del i ett övergripande arbetsmiljöarbete, som bland annat handlar om att minska polisens inblandning i trafikolyckor.

– Vi har inga vetenskapliga belägg, men erfarenheterna säger att sparsam körning också bidrar till färre olyckor, säger Michael Axelsson från STR, Sveriges trafikskolors riksförbund.

Han är tillsammans med tre kollegor från STR på plats vid polisens utbildningscenter i Tullinge söder om Stockholm, för att i två dagar utbilda polisens internutbildare i körsättet.

Kortfattat bygger sparsam körning – som vanligtvis sänker förbrukningen med 10-20 procent, ibland mer – på planering, framförhållning och få stopp. Rent tekniskt handlar det bland annat om att snabbt komma upp i fart och att sedan köra på så hög växel som möjligt.

– Det är fullt möjligt att köra moderna bilar på femmans växel i 50 km/h, säger Michael Axelsson.

Utbildningen börjar med en genomgång av de stora miljöfrågorna: framför allt det globala hot som uppvärmning av jorden innebär, den så kallade växthuseffekten.

– Vi måste ha sambanden klara för oss, ingen ska gå härifrån utan veta vad växthuseffekten är. Era elever kommer att ställa frågor och ibland ifrågasätta det ni säger, det gäller att kunna besvara och bemöta, säger Michael Axelsson.

Växthuseffekten är vad som händer när för stora mängder växthusgaser, till exempel koldioxid – som bildas vid förbränning – hamnar i atmosfären. Dessa gaser släpper igenom värmestrålning från solen till jordytan men hindrar återstrålningen till rymden. Resultatet blir uppvärmning.

Den praktiska delen av utbildningen innebär att STR-instruktörerna ger sig ut i trafiken med internutbildarna. Tyngdpunkten ligger på att visa de speciella förutsättningar som gäller för sparsam körning med automatväxlade bilar.

– Många säger att det inte går att minska förbrukningen med en automatväxlad bil, jag ska visa att det är fel, säger STR-utbildaren Joakim Gudmundsen. Han påpekar också att körsättet minskar tiden det tar att ta sig mellan två punkter.

– Vi vet av erfarenhet, bland annat från utryckningskörning för ambulanstjänsten, att förarna tar sig fram snabbare och snålare efter utbildningen.

Internutbildarna får själva prova att köra och se hur olika tekniker och taktiker kan minska förbrukningen.

Michael Isdahl är instruktör i polistaktisk bilkörning.

– Jag hade nog lite förutfattade meningar men det här går definitivt att få in i vår utbildning.

Siv Stendahl, instruktör och närpolis på Ekerö har liknande tankar.

– Det här kan absolut bli en del av utbildningen. Vi måste ju också tänka på att vi är föredömen.

Utbildningsansvarige Peter Nord tippar dock på ett visst motstånd inom kåren.

– Det kan vara lite svårt med acceptansen i den här typen av frågor, speciellt inom polisen. Men utbildningen har varit en väckarklocka för många tror jag.

Liten lektion i sparsam körning:

-Avsök och planera körningen i alla lägen.

-Gasa bestämt till önskad hastighet, släpp gasen ett ögonblick.

-Stödgasa sedan. Undvik motorvarv över 3000 rpm.

-Var noga med rätt lufttryck i däcken.

-Utnyttja bilens rörelseenergi och rulla så mycket som möjligt utan gaspådrag.

-Kör alltid på så hög växel som möjligt.

-Undvik tomgångskörning, det vill säga stäng av motorn, även vid korta stopp.

Johan Granath