ANNONS:

 
 
 

Ordförandeord

Lönesatsning och långsiktighet
Lena Nitz, ordförande
 
Polistidningen nr 2/2019 kommer runt 12 april. Nummer 3 når brevlådorna 14 juni.
Fullständig utgivningsplan finns här.
 
 
 
 
 
 

Arkiv

Skånepolisen sparar miljoner med ny metod

Publicerad 2009-12-16

Aktuellt Förenklad handläggning av snatteri sparar mångmiljonbelopp och frigör poliser i Skåne. Det visar en ny undersökning, nu hoppas initiativtagarna på tillstånd från RPS.

Polismyndigheten i Skåne sparar nästan 6 000 resurstimmar per år genom den så kallade ”snattefonen”. Nu hoppas kriminalkommissarie Leif Thorsell att polismyndigheterna i övriga Sverige ska få samma möjlighet.

– Det inträffar 60 000 butiksbrott i landet varje år. Om man beräknar att 40 procent av snatteribrotten utreds via snattefonen kan man spara ca 90 000 resurstimmar, säger han.

Enlig Thorsell skulle detta innebära att omkring 50 poliser frigjordes, omräknat i pengar rör det sig om en besparing på 25 miljoner kronor.

– Dessutom höjs snatterigränsen till 1 000 kronor och det innebär fler brott och än större besparingsmöjligheter.

Redan 1992 införde Leif Thorsell det som skulle utvecklas till snattefonen. Då var han kriminalchef i Helsingborg och retade sig på att en, i hans tycke, för stor andel av resurserna lades på att utreda snatterier. Därför införde Thorsell en ny sorts handläggning som byggde på att affärerna fick ett telefonnummer som gick direkt till en förundersökningsledare. En handläggare på kriminaljouren övertog ärendet och förhörde den misstänkte som befann sig i affären.

JO drar i bromsen

Men 2000 stoppade Justitieombudsmannen (JO) snattefonen med hänvisning till att det fanns brister i handläggningen. RPS kontaktade regeringen och framförde önskemål om en lagändring. Regeringen skrev en proposition och föreslog en ny lag. Lagrådet ansåg att ny lag inte krävdes och propositionen återkallades. Snattefonen togs åter till nåder och i mars 2008 implementerade polismyndigheten i Skåne metoden igen.

Omfattande utbildningsprogram

Alla förundersökningsledare på Polisens kontaktcenter (PKC) och samtliga civila handläggare genomgick en dags utbildning. PKC:s handläggningstid på ett snatteriärende är 15 till 20 minuter. När en patrull med två poliser åker ut till en affär där snatteri misstänks blir handläggningstiden i snitt två timmar per polis.

Nu har förutsättningarna ändrats återigen. Sedan årsskiftet är det Rikspolisstyrelsen (RPS) som ansvarar för PKC. Polismyndigheterna måste därför få tillstånd från RPS om de vill införa den förenklade handläggningen på PKC.

 – Jag hoppas på rikspolischefen som jag har skrivit till. Här har vi en utvärderad och effektiv sparåtgärd. Just sådant som efterlyses, kommenterar Leif Thorsell.