ANNONS:

 
 
 
 
 
Polistidningen nr 3 delades ut runt 15:e juni. Nästa nummer kommer 7:e september. Hela årets utgivningsplan finns här.
 
 
 
 

Arkiv

Svårt att sova ikapp

Publicerad 2010-09-09

Reportage Att ta igen förlorad sömn är inte så lätt. En god natts sömn efter en tids vaka är inte tillräckligt, visar ny forskning. Därför kan det vara bra att undvika nattskift flera dygn i rad.

Att jobba några nätter, sova dåligt på dagarna och tro att det går att komma i kapp genom att sedan sova ordentligt en natt fungerar inte.

– Scheman med ett par nätter på raken kan räcka. Det finns inga studier på just poliser, men vi har sett att läkare som arbetar jour och är rejält trötta riskerar både feldiagnoser och felbehandlingar, säger Torbjörn Åkerstedt som är professor vid Karolinska institutet och Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet.

Det har visat sig att det tar längre tid att återhämta sig efter några nätters sömnbrist än forskarna tidigare trott. Med återhämtning menar man att bränslenivåerna i det centrala nervsystemet ska återställas till det normala. Och att energi­nivåerna i alla hjärnans celler ska vara tillräckliga för att hjärnan ska kunna arbeta med den biologiska uppbyggnaden.

När vi sover dåligt orkar nämligen inte hjärnan arbeta som den ska. För att spara energi går den ner på lågvarv och fungerar långsammare än normalt.

Redan efter en natts dålig sömn påverkas vi negativt av sömnbristen. Detta eftersom amygdala, det vill säga de delar i hjärnan som reglerar känslocentrum, inte orkar arbeta som vanligt – vi blir nere och lättirriterade. Dessutom försämras både förmågan att fatta bra beslut och att reagera. Efter ett par dagars sömnbrist är den förmågan rentav urusel.

– Då är det lätt att överreagera i vissa situationer.

Men det stora problemet, är att man efter nattarbetet kan vara rentav livsfarlig, för både sig själv och andra, om man tar bilen hem.

– Reaktionsförmågan blir snabbt dålig efter ett nattskift, säger Torbjörn Åkerstedt.

Exakt hur lång tid hjärnan behöver för att komma igen efter sömnbristen vet forskarna inte ännu. Men ju mer sömnbristen ackumuleras, desto svårare är det att reparera skadan.

Dessutom har det visat sig att sömnen på dagen är både sämre, och ofta kortare, än den vi får på natten. Därför är det bäst att nattskiften inte blir för många.

För att kroppen, och arbetet, ska fungera så bra som möjligt under nattskiften är det bättre att om möjligt sova precis innan nattpasset i stället för efter.

– Det är för att tröttheten inte brukar göra sig påmind förrän efter några timmars vakenhet.

FEM RÅD TILL DIG SOM ARBETAR SKIFT

 

    1. Gå tillbaka till att sova ordentligt på natten så snart som möjligt.

 

    1. Få in så mycket vilotid mellan arbetspassen så att du hinner sova tillräckligt många timmar mellan passen.

 

    1. Minst sju timmars sömn är en tumregel som fungerar för många. Kvinnor kan behöva sova lite mer än män.

 

    1. Tupplurar är effektiva för att komma till rätta med sömnbristen.

 

  1. Undvik energidryck, kaffe och liknande drycker några timmar före sänggåendet.

!

Det har visat sig att yngre passar bättre för nattpass än äldre. De yngre är visserligen känsligare för sömnbrist, men har å andra sidan lättare för att sova på dagen.

Anette Wallqvist