Polistidningen nr 5 delades ut runt 19 oktober. Nästa nummer kommer 7 december. Komplett ugivningsplan finns här.
 
 

Arkiv

Rör på påkarna!

Publicerad 2011-09-07

Må bra Det ställs tuffa fysiska krav på den som vill bli polis. Men när du väl klarat nålsögat och visat att du kan lyfta tungt, livrädda och springa fort kan du koppla av. Under resten av ditt polisliv kan du lugnt luta dig tillbaka och ta en bulle till. Alltmedan midjeomfånget växer och konditionen avtar.

Illustration: Malin Hjorth

 – Med tanke på hur fysiskt krävande yrket ofta är, är det vansinnigt att man inte har återkommande fysiska tester, säger Charlotte Råstedt, arbetsmiljöhandläggare och sjukgymnast/ergonom på Rikspolisstyrelsens polisavdelning.

För att få behålla sitt vapen måste varje polis göra regelbundna skjutprov. Men det ställs inga krav på att ge kroppen en rundsmörjning då och då där kondition, rörlighet och styrka besiktigas. Trots att verksamheten, åtminstone för de poliser som jobbar i yttre tjänst, ställer höga krav på god fysik tillåts poliserna att svälla ut. Det är dock inte musklerna som sväller.
På RPS arbetar man nu på bred front med att se över vilka hälsofrämjande åtgärder som behöver genomföras för att varje polisanställd själv ska se vinsterna med träning och där insatserna generellt ska leda till ökad hälsa.
– Vår strävan är att införa återkommande fysiska tester, säger Charlotte Råstedt som dock betonar att proven måste vara individuellt anpassade och att ingen ska behöva känna oro för att kopplas från sin tjänst om man inte klarar testet. Testerna ska vara en morot inte en piska.

Tanken är att man ska väcka tanken hos den enskilde att ”nu är det dags att lägga om vardagsvanorna”.
Men för att komma i trim krävs bra träningsmöjligheter, vilket inte är alla poliser förunnat. Poliser och civilanställda som har förmånen att få jobba i polishuset på Kungsholmen på Stockholm har det dock mycket väl förspänt med träningsmöjligheter. Där erbjuds de bästa förutsättningar för att hålla kroppen vid god vigör.

fem tips för att komma igång

1. Bestäm dig! Sätt ett datum för start och håll fast vid det.

2. Välj en motionsform som känns rolig och stimulerande.

3. Börja med lågintensiv träning och höj allteftersom intensiteten upp till den nivå som du känner passar dig. 

4. Variera mellan konditions-, rörlighetsträning och styrka.

5. Vardagsmotion är också träning och bör vara på daglig basis.

 

En styrketräningslokal, lika välutrustad som vilket gym som helst, och en spinnsal lockar många träningssugna. Gruppträningsschemat är imponerande. Här finns allt från pump, spinn, core och aerobic till yoga. Passen är välbesökta och ofta fullbokade.
– Det är en otrolig lyx att ha alla dessa träningsformer att välja bland. Arbetsgivaren vinner mycket på att skapa bra möjligheter för träning och en strävan bör vara att även polisanställda i andra delar av landet ska få bra träningsmöjligheter, säger Charlotte Råstedt.

Katarina Arnstad Elmblad