Polistidningen nr 5 delades ut runt 19 oktober. Nästa nummer kommer 7 december. Komplett ugivningsplan finns här.
 
 

Arkiv

Skippa maffiga
mål på nattpasset

Publicerad 2011-11-29

Må bra Ät så lite som möjligt när du jobbar natt. Om du absolut måste äta – välj smart. Det är måltidsforskaren Maria Lennernäs bästa råd till skiftarbetande poliser. 

expertens tips

  • Försök behålla någon sorts måltidsrytm även om du jobbar oregelbundet.
  • Planera – låt det inte komma som en överraskning att du blir hungrig!
  • Bananer och drickyoghurt är alltid bra att ha med på nattpasset.
  • Något varmt att äta eller dricka på natten är bra, när kroppstemperaturen sjunker.

Det händer mycketpå natten. Inte minst i kroppen. Ämnesomsättningen går ner, kroppstemperaturen sjunker och förbränningen blir långsammare. Allt är finurligt och anpassat efter att vi ska sova.
-Det finns olika typer av studier som pekar på att det är ogynnsamt att äta nattetid, säger Maria Lennernäs som är professor vid Högskolan i Gävle.
I många år har hon har forskat kring skiftarbete och fördelning av ätande under dygnet.

Det svåra med att jobba natt är att man gör något som strider mot vad kroppen är inställd på. Maria Lennernäs menar att den som arbetar natt egentligen inte borde äta alls. Samtidigt är det förstås viktigt att  ha energi på nattpasset. För att kunna äta rätt måste man tänka på vilken sorts arbete det handlar om och vem man själv är. Den som har ett stillasittande jobb, till exempel på LKC, ska försöka att äta så lite som möjligt. Att lägga en stor måltid sentpå kvällen när man ska sova, eller mitt i nattpasset är helt fel.

– Man ska försöka att äta vid ungefär samma tid, oavsett vilka tider man jobbar. Det går att förskjuta måltiderna, om man tänker till lite. För att orka en natt kan man behöva äta en mindre måltid sent på kvällen.

Illustration: Malin Hjorth

För den som jobbar i yttre tjänst på natten, där man kanske måste göra ett ingripande eller något annat fysiskt ansträngande, gäller delvis andra råd.
– Precis som elitidrottare behöver den med ett fysiskt jobb tillföra energi till kroppen, även på natten. Men då måste man tänka på att äta lätt. Helst små portioner och inget som höjer blodsockerhalten för mycket eftersom blodsockerupptaget är försämrat nattetid, säger Maria Lennernäs.

Det bästa är att försöka ta med sig mat hemifrån till nattpasset, till exempel en soppa att värma eller en smörgås med keso eller köttpålägg. Men den som måste äta ute och kanske är hänvisad till grillkiosken vid torget kan ändå göra smarta val.
– Det går till exempel jättebra att äta hamburgare, om man hoppar över pommes frites, den feta dressingen och läsken till. Då blir det ett bra val. 

När natten och skiftet är slut inställer sig slutligen också frågan: Ska man äta frukost innan man går och lägger sig?
– Ja, det är lämpligt. Annars finns det risk att man vaknar efter en kort stund och är hungrig. När vi sover på dagen har vi inte hjälp av något sömnhormon, och då är det lättare att sömnen blir störd av hungern, förklarar Maria Lennernäs.

Så här kan du behålla samma matrytm
även om du jobbar olika tider på dygnet

Kl 04-08: Litet mellanmål om du börjar jobba väldigt tidigt. Frukost direkt efter nattskiftet eller om du jobbar dag.

Kl 09-10: Frukost för den som startade dagen väldigt tidigt med mellanmål. Litet mellanmål för den som ätit frukost.

Kl 11-14: Lunch för den som jobbar dag. Frukost för den som vaknar efter att ha jobbat natt.

Kl 15-16: Litet mellanmål (gäller alla, oavsett arbetstid).

Kl 18-20: Middag. På kvällspasset eller hemma före eller efter jobbet.

Kl 22-24: Måltid på jobbet för den som jobbar natt.

Kl 00-04: Helst ingen mat alls, eventuellt något litet mellanmål om du jobbar natt.

Källa: Livsmedelsverket 

Osmarta val

Läsk, godis, bakverk, pommes frites och feta såser.