ANNONS:

 
Polistidningen nummer 6 delas ut runt 7 december. Nästa nummer når brevlådorna 8 februari.Komplett ugivningsplan finns här.
 

På Twitter

 

Ordförandeord

Avlasta våra kollegor nu
Lena Nitz, ordförande
 
 
 
 
 
 

Arkiv

Rikspolisstyrelsen vill
ta över kontaktcenter

Publicerad 2012-01-17

Aktuellt Det krävs en sammanhållen styrning av Polisens kontaktcenter (PKC), anser Rikspolisstyrelsen. Därför föreslår RPS att de ska axla ansvaret som gemensam huvudman för PKC-verksamheten.

fakta pkc

Polisens kontaktcenter (PKC) tar hand om samtalen till
114 14 i hela landet. Kontaktcentren finns i sju myndigheter: Stockholm, Västra Götaland, Halland, Jönköping, Skåne, Västmanland och Norrbotten. Sammanlagt har de cirka 350 operatörer och 65 förundersökningsedare anställda.

Bakgrunden till förslaget är problem med samordningen av dagens sju kontaktcenter, som nu leds av respektive polismyndighet. (Något Polistidningen skrev om i somras.)

De som i dag arbetar på landets PKC är anställda av polismyndigheterna. Om förslaget går igenom anställs de operatörerna och förundersökningsledarna i stället av RPS.

En förutsättning för att RPS ska kunna ansvara fullt ut för kontaktcentren är att man får befogenhet att inleda och bedriva förundersökningar i alla typer av brott.

Polisförbundet anser inte att det är läge att ändra PKC:s organisation just nu. I stället bör man invänta den pågående utredningen om polisens organisation och eventuella beslut utifrån den, skriver förbundet. Man bedömer att det ändå finns utrymme för förbättring under tiden, genom bättre stöd till de berörda myndigheterna.