ANNONS:

 
Polistidningen nummer 5, delas ut runt 19 oktober. Nästa nummer når brevlådorna 7 december.Komplett ugivningsplan finns här.
 

På Twitter

 

Lenas ledare

Tillsammans är vi som bäst
Lena Nitz, ordförande
 
 
 
 
 
 

Arkiv

Illustration: Emma Hanquist

Avskärma dig!

Publicerad 2012-12-16

Må bra Visst kan en smartphone vara ett effektivt verktyg och ge rolig förströelse, men den gör dig också ständigt nåbar, kan skapa stress och göra dig ineffektiv. Alla mår bra av att sätta gränser för både mobilanvändande och andra kommunikationsvägar.

Så kan du begränsa din tillgänglighet

• Bestäm för dig själv att du ska vara bortkopplad från internet och stänga av telefonen vid en viss tidpunkt på kvällen och inte sätta på förrän ett givet klockslag på morgonen.

• Avgör vilka kontakter som är viktiga för dig. Kanske är det bara ett fåtal människor du verkligen behöver kommunicera med under en dag.

• Bestäm hur din dag ska se ut i förväg och gör ett litet schema för när under dagen du ska vara tillgänglig för att svara på mejl till exempel.

• Hitta ett sätt för att träna mentalt på att vara fokuserad. Mindfulness kan vara en metod.

• Prioritera vilka samtal, sms och andra meddelanden som du behöver svara på direkt. Vissa kan säkert vänta tills det passar dig bättre.

Källa: Walter Osika och Cecilia Stenfors, Stress-forskningsinstitutet.

– Människan är en social varelse som mår bra av att få bekräftelse. Att bli kontaktad av många kan stärka självkänslan. Det kan bli en boost i sig, säger Walter Osika, läkare vid Stressmottagningen i Solna och forskare på Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet.

Det är en förklaring till att vi gärna ser oss som tillgängliga för kommunikation, ibland dygnet runt och var vi än befinner oss. En pipande mobil, en välfylld mejlkorg eller en kommentar på ett twitterinlägg blir bevis för att vi är efterfrågade och till en viss gräns bidrar det till vårt välmående.

”Det tar extra tid varje gång du måste fokusera om efter ett avbrott.”

Hur vi klarar av att hantera dagens många möjligheter till kommunikation är väldigt individuellt. Walter Osika menar att var och en måste hitta sin balans. För vissa riskerar de sociala medierna att skapa stress i så hög utsträckning att det leder till utmattningssymptom.

– Det kan nästan bli ett beroende, ett tvång, att ständigt vara tillgänglig och uppdaterad, säger Walter Osika.

På Stressmottagningen möter Walter Osika patienter som berättar om sina svårigheter att avskärma sig från all social interaktion. De flesta har haft en önskan om att göra rätt, vara korrekta och ständigt finnas till hands och ta ansvar. Men svårigheten att dra gränser gör dem till slut sjuka.  Poliser, som har ett socialt yrke med många kontakter, kan ha en risk att bli utsatta för den typen av stress, tror Walter Osika.

Även kvaliteten på det vi gör kan påverkas när vi parallellt med den huvudsakliga sysslan försöker hålla koll på exempelvis mejl och mobilmeddelanden.
– Hjärnan har ett begränsat arbetsminne. Allt vi ska hålla i huvudet för stunden tar plats. Gör vi för många saker samtidigt kan resultatet på de olika uppgifterna försämras, säger Cecilia Stenfors, doktorand vid Psykologiska institutionen och Stressforskningsinstitutet vid Stockholms Universitet.

Studier har också visat att det är tidsödande och mentalt uttröttande att upprepat bli avbruten med det man håller på med. Att ha många bollar i luften, och till exempel pendla mellan en syssla och olika telefonsamtal, kan ge känslan av att man får mycket gjort. I realiteten ökar oftast effektiviteten när vi håller oss till en sak i taget.
– Det tar extra tid varje gång du måste fokusera om efter ett avbrott, säger Cecilia Stenfors.

Både hon och Walter Osika menar att det är bra att försöka hitta ett sätt att hantera och stänga ute det som kan distrahera på jobbet. Det är speciellt viktigt när man ska göra koncentrationskrävande uppgifter och precis som i många andra fall gäller att övning ger färdighet.

Text: Anna-Karin Andersson