ANNONS:

ANNONS:

 
 


Polistidningen nummer 3 delades ut runt 14 juni. Nästa nummer når brevlådorna runt 6 september.
Om du inte fått tidningen, trots att du är medlem, kontakta Polisförbundets medlemsservice: medlemsservice (at) polisforbundet (punkt) se

Läs mer om Polistidningen här.

 
 

Ordförandeord

Polisyrket måste
tas på allvar

Lena Nitz, ordförande

 
 

 
 

Arkiv

Illustration: Emma Hanquist

Mobil hälsa i telefonen

Publicerad 2013-05-09

Reportage Låt mobilen bli din hälsocoach. Ladda ner apparna som kanske kan göra dig lugnare, piggare och starkare.

Den smarta mobilen har för många blivit oumbärlig som arbetsredskap, kommunikationsverktyg och underhållning på fritiden. Nu växer också möjligheten att dra nytta av mobilen inom sjukvårds- och hälsoområdet. Redan idag kan patienter exempelvis ta prover och göra kontroller med hjälp av sin mobil.

– Smartphonen kommer troligtvis föra med sig den största förändringen inom vården på sikt, säger Per Ask, professor i medicinsk teknik vid Linköpings Universitet.

Helena Kubicek Boye, psykolog på företaget Psykologilabbet, är inne på samma linje. Hon har utvecklat flera självhjälpsappar för att behandla bland annat depression och ångest. Helena Kubicek Boye menar att appar inte minst är viktiga för att förebygga hälsoproblem.

– Många behöver i dag råd om kost, motion, stress och sömn. Men det är långa väntetider för att få experthjälp och de som kan behandla räcker inte till. Med en app i en telefon kan du få stöd i de här frågorna när du vill.

Även den som inte har uttalade hälsoproblem kan öka välmåendet med hjälp av mobilen. Istället för att av ren slentrian kolla Facebook, spela spel eller slösurfa när det dyker upp en ledig stund, kan du till exempel låta mobilen bli din personliga tränare eller mentala coach.

 

Polistidningen har testat några hälsoappar<br> som vi tipsar om här:

Försjunk i tankar till vågskvalp

Gå ifrån din spellista på Spotify någon gång ibland och lyssna till den vinande vinden, porlande vattenfallet eller lägerelden som sprakar. I all sin enkelhet kan appen med olika behagliga ljud ge skön avkoppling. Att ha lurar rekommenderas för att skärma bort annat bakgrundssorl. Bäst effekt blir det om du samtidigt kan tillåta dig att sitta och blunda en liten stund när du lyssnar till de lugnande lätena.

Appnamn: Relax and Sleep. Finns för Iphone och Android.

Gratis.

Stärk kroppen på ett par minuter

Lite simpla workoutövningar för den vältränade polisen måhända, men perfekt för den mer stillasittande kollegan som ofta skyller utebliven träning på tidsbrist. Med appen får du instruktioner på enkla övningar för kroppens olika muskelgrupper och ett pass varar bara i fem minuter.

Appnamn: Daglig workouts. Finns för både Iphone och Android.

Gratis.

Bli påmind om att stanna upp  

Polistidningen har tidigare skrivit om att man kan minska stressen med hjälp av mindfulness. Med mindfulnessappen får du utmärkta och tydliga instruktioner på korta övningar och enkla råd om hur du blir mer närvarande i nuet. Ett tips är att använda påminnelsefunktionen där du kan ställa in när en liten klocka ska informera dig om att det är dags att stanna upp och kanske ta ett djupt andetag eller meditera någon minut.

Appnamn: Mindfulness Appen. Finns för både Iphone och Android.

Pris 15 kr.

Vakna i rätt sömncykel

Brukar du känna dig trött när väckarklockan ringer? Då ska du ladda ner appen som känner av hur mycket du rör dig under natten, registrerar därmed dina sömncykler och väcker dig när du sover som lättast så att du vaknar pigg. Ställ in när du senast vill stiga upp så väcks du någon gång under nattens sista 30 till 90-minutersperiod.

Appnamn: Sleep cycle alarm clock. Finns bara för Iphone.

Pris: 7 kr.

 

Text: Anna-Karin Andersson