Arkiv

Nu är det bestämt:
Pust Siebel ska läggas ner

Publicerad 2014-02-20

Aktuellt Pust Siebel läggs ner. Rikspolisstyrelsen fattade i går beslutet att avveckla systemet under 2014.
– Som rikspolischef har jag satsat på att utveckla Polisens it. Det är beklagligt att nu behöva meddela att vi måste avbryta utvecklingen av Pust. Det är också något jag tar fullt ansvar för, säger rikspolischefen Bengt Svenson på polisen.se.

Bengt Svenson den 20 februari. Foto: Johan Svanestrand.

Bengt Svenson den 20 februari. Foto: Johan Svanestrand.

Rikspolisstyrelsen konstaterar att försöken med att förbättra Pust Siebel inte längre är en framkomlig väg. En avvecklingsplan ska därför tas fram, men när den kan presenteras är ännu oklart.

– Jag gjorde ett pass i yttre tjänst senast i december och har även besökt ett flertal polisstationer runt om i landet och pratat med poliser. Jag har länge förstått att det finns en stor frustration med systemet och den senaste tiden har det förstärkts ytterligare, kommenterar rikspolischefen Bengt Svenson på polisen.se.

Pust Siebel kommer därmed inte vara en del av den nya polismyndighetens it-lösning. Huruvida ett nytt it-verktyg för avrapportering och utredning ska utvecklas blir en fråga för den nya myndigheten, uppger Rikspolisstyrelsen.

Enligt Polisförbundets ordförande Lena Nitz kom beslutet om att lägga ner Pust inte en dag för tidigt.
– Under den tid Polisförbundet har suttit med i arbetet gällande Pust, cirka ett och ett halvt år, har vår bristande tilltro till detta system tilltagit. Från ett arbetsmiljöperspektiv är det oacceptabelt med ett avrapporteringssystem som är svårt att använda, säger hon på förbundets webbplats.

Lena Nitz. Foto: Johan Svanestrand.

Lena Nitz. Foto: Johan Svanestrand.

Pust Siebel kommer att fortsätta användas fram till dess att de gamla systemen RAR och DurTvå åter kan tas i bruk. För att detta ska fungera krävs ett digitalt informationsutbyte med andra myndigheter, uppger Polisförbundet.

– För Polisförbundet är arbetet med att få ett modernt och fungerande it-system prioriterat. Kravet på att polisen ska vara effektiv blir svårare att uppnå när användarna måste lägga onödigt mycket arbetstid på att hantera it-system som inte fungerar. Detta har också negativ inverkan på polisens tillgänglighet och synlighet, fortsätter Lena Nitz.