ANNONS;

ANNONS:

 
 


Så här ser Polistidningen nummer 5 ut. Den delas ut runt den 18 oktober till dig som är medlem eller prenumerant.
Om du inte fått tidningen, trots att du är medlem, kontakta Polisförbundets medlemsservice: medlemsservice (at) polisforbundet (punkt) se

Läs mer om Polistidningen här.

 
 

Ordförandeord

Vi måste skydda den som skyddar! 

Lena Nitz, ordförande

 
 

 
 

Arkiv

Rätt nattmat för skiftjobb

Publicerad 2014-06-26

Verktygslådan  – När vi jobbar natt går vi emot kroppens naturliga cykel vilket stressar kroppen. Något som i förlängningen kan få konsekvenser för hälsan. Men vi kan påverka hur vi mår av skiftarbetet genom att äta rätt, säger Claudia Gård.

Hon är själv föräldraledig från jobbet som närpolis i Vasastan, Stockholm. Hon driver också eget och jobbar som personlig tränare och kostrådgivare med inriktning på lågkolhydratkost – så kallad paleolitisk kost. Det är

Claudia Gård

Claudia Gård

med hjälp av den typen av mat man enligt henne håller sig fräschast och mest alert under nattpasset. Claudia Gård har bland annat föreläst för poliser på just det temat.

Socker är en fälla för den som vänder på dygnet enligt Claudia Gård. Läsk och godis eller snabbmat fungerar som snabbfix för många, men det straffar sig.
– Den typen av kost får blodsockret att åka upp och sedan ner. Det stressar kroppen och gör oss trötta. Ett sjunkande blodsocker sänder signaler till hjärnan och ger falska hungerkänslor och trötthet. Man mår mycket bättre och blir piggare genom att hålla blodsockret på en jämn nivå.

Om man, som Claudia Gård, äter en paleolitisk kost innebär det att man i stor utsträckning undviker kolhydrater. Även om man får i sig en del via grönsaker, bär, nötter och mejeriprodukter.
– Kroppen kan omvandla andra ämnen som fett och proteiner till energi. Fett och proteiner omvandlas inte till blodsocker vilket gör att vi slipper den här berg-och-dalbanan.

Det gäller alltså att hålla tassarna borta från godiset och colan när tröttheten kommer krypande. Däremot ska man absolut äta även under ett nattpass menar Claudia Gård.
– Det är bra att försöka efterlikna ätmönstret precis som om det varit dag.

Ett lämpligt upplägg för till exempel ett nattpass som pågår mellan nio på

Paleolitisk kost

Även kallad stenålderskost, innebär att man försöker äta på samma sätt som människan gjorde som jägare och samlare. Det för att komma närmare ett ätande vi är skapta för.

Källa: Livsmedelsverket
och Wikipedia

kvällen och sex på morgonen kan vara att äta middag som vanligt före passet, ytterligare ett middagsliknande mål vid matpausen och sedan ett mellanmål/frukost innan läggdags.
– Hur mycket du ska äta beror ju lite på vad du gör. Sitter du på LKC kan du kanske äta lite mindre men är du ute och går, till exempel vid Stureplan, hela natten behövs verkligen den där extra middagen.

Enligt Claudia Gård är fil och müsli populär nattmat bland kollegorna. Inte att rekommendera med tanke på blodsockret. Hur nyttig müslin än är så innehåller den alltid tillräckligt med kolhydrater för att blodsockret ska höjas. Och i vanlig fil och yoghurt menar hon att fetthalten är för låg.
– Ett bättre mål består av en fetare yoghurt, turkisk eller grekisk, och med nötter och bär. Annars gäller kött eller fisk och grönsaker med någon fetare sås. Det brukar jag ha i min låda. Med mig ut kan jag ha lite nötter, ost eller en ölkorv.

För en vegetarian kan det vara svårt att få i sig tillräckligt med protein menar Claudia Gård, som helst inte vill rekommendera bönor och andra baljväxter eftersom de ofta är genmodifierade och därmed kan rubba hormonbalansen. Äter man ägg är det en bra proteinkälla.

Kost

Illustration: Ali Moosavian

Rött ljus – undvik
Allt med socker i som godis och läsk. Även energibars. Enligt Claudia Gård är det bara förklätt godis. Men också pasta, bröd, ris och klassiska nattmaten fil müsli och mackor. Kaffe påverkar också blodsockret även om det inte innehåller socker och bör därför undvikas.

KostGult ljus – med försiktighet
Frukt kan man äta någon enstaka, men de innehåller en del socker. Rotfrukter är också okej men bara i små mängder. Baljväxter är ett alternativ om du är vegetarian då det innehåller de flesta proteiner du behöver men rekommenderas egentligen inte som paleolitisk föda av andra skäl.

KostGrönt ljus – ät
Avokado, nötter, fisk, kött, sallad, ägg (kokt eller omelett), grönsaker, bär, fet yoghurt. Så naturliga råvaror som möjligt. E-nummer och tillsatser bör undvikas i möjligaste mån. Är du sugen på snabbmat fungerar en kebabsallad – utan pommes och bröd.