ANNONS:

 
Polistidningen nummer 6 delas ut runt 7 december. Nästa nummer når brevlådorna 8 februari.Komplett ugivningsplan finns här.
 

På Twitter

 

Ordförandeord

Avlasta våra kollegor nu
Lena Nitz, ordförande
 
 
 
 
 
 

Arkiv

Per Steen. Foto: Christian Andersson

På väg från längsta polisbanan

Publicerad 2018-12-06

Aktuellt Poliskarriären blev nästan 50 år lång med körutbildning i fokus. Nu har bondsonen från Helsingborg hängt in uniformen och satsar på sitt andra jobb – det som lantbrukare.

Det startade i maj 1970 när den då 18-årige Per Steen kom in på polisutbildningen i Stockholm. Hösten 2018 klev han av, 67 år gammal. Då hade han hunnit med att avverka otaliga mil på mc och i olika polisfordon – som både utryckningspolis och utbildare. De första bilarna var av märkena Plymouth och Valiant, de enda lämpliga tillverkarna som vid tidpunkten försåg sina fordon med automatväxel.
– Bilarna ger en vink om tiden som gått. För närvarande borde jag ha flest tjänsteår i kåren. Vi var ju dessutom anställda under utbildningen, något som det för övrigt var dumt att man tog bort, säger Per Steen.

Vi träffas i polishuset i Helsingborg. Här råder byggarbetsplats. Det våldsamma sprängdådet mot polisen för ett år sedan kostade inga liv – men attentatet ledde till stora skador både för Polisen och socialtjänsten, vars lokaler totalförstördes.
Per Steen berättar att brottet till stora delar ses som polisiärt uppklarat, men att lagföring och straff är långt borta.
– De inblandade berättar ju för oss, men de skulle aldrig säga det inför rätta. Man är livrädd numera, och vanliga vittnesmål, som vi hade nytta av tills nyligen, existerar knappt längre.

Han tillägger att hans son, som går på polisutbildningen, tror att morgondagens poliser kommer att möta nya sorters utmaningar på löpande band. Hans andra son var polis i tio år innan han blev trafikpilot och en svärdotter studerar även hon till polis.
Dessutom var Per Steens hustru polis, men gick till ett civilt arbete.
För egen del skulle Per kunna tänka sig att fortsätta ytterligare några år.
– Hade man fått skulle jag gärna jobbat vidare, åtminstone på deltid. Det finns en jättebrist på utbildare inom taktisk bilkörning och jag känner verkligen att jag har en del att bidra med.

I nästa andetag berättar Per Steen något som ställer viljan att arbeta kvar som anställd i ett nytt ljus. Han är lantbrukare, inte en månskensbonde med hobbyverksamhet vid sidan om. En yrkesman på ärvd jord med alla behövliga maskiner, förutom skördetröska, köpta och klara att köra ut på de skånska åkrarna. På 75 tunnland fet Skånejord odlar Per Steen samtliga sädesslag och även raps. Därtill håller han stall med ett tiotal hästar och ägnar mycket tid åt jakt några mil norrut.

Per Steen Foto: Christian Andersson

Frågan om hur hans tid räcker till är ofrånkomlig. Svaret är att man går upp mycket tidigt, lägger sig väldigt sent och aldrig är bortrest. På skämt säger han att han ändå inte haft tid till allt han vill – för att jobbet störde. Det står emellertid klart att förhållandet snarare är det omvända. I handen håller han en ny mobil, tjänstetelefonen måste han lämna in.
Men numret fick han till sin glädje behålla.
– Så många har det, allmänhet och kollegor inom utbildning. Ringer någon och vill ha hjälp ställer jag gärna upp också framöver.

Viljan att utbilda sprang ur Per Steens grundtjänst som mc-polis. Han kallar det ”sin stora grej”, ett livslångt intresse för något som han till slut också ville lära sina kollegor.
– Enligt min mening handlar det om det bästa inom polisen, man jobbar självständigt och kan ta egna initiativ. Samtidigt delar man ett intresse med kollegorna. Dessutom har mc-poliser alltid varit väl sedda av allmänheten.

En del teknik har tillkommit, mera avancerade maskiner. Men grunden är enligt Per Steen densamma som när han en gång började – kanske är det något som kommer att ändras inom kort. Automatiseringen smyger sig på och börjar påverka inte minst den taktiska bilkörningen.
– Därför har vi infört en speciell utbildning med sikte på framtiden. Vi lär ut hur man agerar i ett fordon där allt mer styrs av datorer.
Han ser aningen förebrående ut innan han svarar på en kanske ledande fråga om yngre personers förhållande till bilkörning.

Märker du någon skillnad mot tidigare med tanke på att många unga väntar med att ta körkort? Har poliserna blivit sämre bilförare?
– Den där kritiken känner jag naturligtvis till, men jag håller inte med om den. Det är klart att många yngre är oerfarna, eftersom de kanske tar körkortet i samband med att de börjar på polisutbildningen. Men de flesta uppväger det med råge genom riskmedvetenhet och försiktighet.

Han tillägger:
– Jo, en sak är det tydligt att man har större problem med i dag än tidigare. Att ligga rätt på vägen, att skära kurvorna för att få till en mjukare och mera effektiv körning. Den tekniken blir allt viktigare i takt med att vi får mer utrustning i bilarna, men det där har många svårt med.

Per Steen understryker att det, den taktiska bilkörningens alla fördelar till trots,  finns något viktigare. Ledorden som han trummade in hos eleverna lyder säkerhet, föredöme och effektivitet.
– Säkerheten är a och o. Jag ser det som min absolut viktigaste uppgift att minimera riskerna för att det ska smälla under utryckning.

Vad gäller målsättningen att vara ett föredöme lyfter Steen den vardagliga bilkörningen. Han påpekar att allmänheten har stor förståelse för att poliser i samband med utryckning kör snabbt och bryter mot regler. Men att bli omåkt av en målad bil som kör fem kilometer för snabbt på motorvägen kan väcka irritation.
– Man kan säga att mycket för snabbt ser bra ut, lite för snabbt ser illa ut.
Han återkommer sedan till att han tycker att poliser generellt lever upp till kraven på att klara avancerad bilkörning. Sedan inflikar han att det inte gäller alla. Som med annan färdighet är bilkörning ingenting som alla kallade är lämpade för. Det är stor skillnad mellan att köra säkert i trafiken och att ägna sig åt mycket svår körning.
– Nu är det ju så att alla poliser måste kunna köra, men alla hamnar inte i topp. Det är vi som ska få samtliga igenom testen, men i vissa fall önskar man att det inte blir så mycket körning i skarpt läge.

Per Steen

Ålder: 67 år

Familj: Hustru, tre barn och ett barnbarn.

Bor: Stensgården utanför Helsingborg.

Minnen: ”70-talet: Jobbade på Sofiero med bevakning och lärde känna gamle kungen. Mc-krigen på 80-talet. Startade distansutbildning av poliser 2003.”

Vidareutbildningen som han har varit med om att utforma är uppdelad i tre etapper, fördelade på tre år. I tredje etappen är det flygplats eller bana som gäller. Halka simuleras med specialdäck av plast, som enligt Per Steen ger en väldigt autentisk upplevelse.
– Annars bygger vi upp scenarion med hög fart, fejkade farliga situationer, prejningar och undanmanövrar. Mycket handlar om att lära ut hur det värsta går att lindra. Hur du kommer levande ifrån en katastrofal situation.

 

Per Steen om framtiden för trafikpoliser:

”Jag tror att det bara kan bli bättre, eftersom man har dragit ner så mycket. Antalet synliga poliser måste utökas, framförallt mc-poliser. Detta skulle innebära att vi kan återskapa trygghet, säkerhet och regelefterlevnad på vägarna i enlighet med nollvisionen. Trafikkontroller är också en viktig del i trafiksäkerhetsarbetet och för att komma åt alla yrkeskriminella som finns på våra vägar. Jag hoppas våra beslutsfattare kommer till insikten att trafikpolisen behövs mer än någonsin.”