I Göteborg testar man nya metoder för att få ned olycksstatistiken. Projektet kallas Intact och är ett samarbete mellan myndighet, högskola, fordonsindustri och sjukvård.I Göteborg testar man nya metoder för att få ned olycksstatistiken. Projektet kallas Intact och är ett samarbete mellan myndighet, högskola, fordonsindustri och sjukvård.
– Förutsatt att utredarna samverkar med polis och räddningstjänst tycker vi att insatsen är bra, säger Tore Andersson vid Trafikpolisen i Västra Götalands län.
Regeringens mål inför år 2020 är att minska antalet dödsolyckor i trafiken till 220. 2007 omkom 471 personer.
– Det finns ett stort behov att utveckla bra utredningsmetoder för att på sikt förebygga olyckor, konstaterar Kenneth Svensson, trafiksäkerhetsanalytiker vid Vägverket.
Tore Andersson, bilinspektör vid Trafikpolisen i Västra Götalands län, är positiv till projektet. Han understryker dock att det är viktigt att olycksutredarna har ett gott samarbete med övriga aktörer.
– Det kan bli ett problem om det är för mycket folk på en olycksplats. Det utesluter inte att utredarna kan få ta del av omständigheterna kring olyckan, men polisen och räddningstjänstens arbete måste komma i första hand.
Vilken kompetens behövs hos dem som ska göra den här typen av utredningar?
– De ska vara duktiga tekniker och de som intervjuar personerna bör vara beteendevetare.
Projektet, som ska hålla på i tre år, startade 2007 och är ett samarbete mellan Vägverket, Chalmers tekniska högskola, Sahlgrenska akademin och fordonsindustrin.
– Vi kan lära av varandra, säger Kenneth Svensson som är trafiksäkerhetsanalytiker på Vägverket. Flera aktörer har utrett olyckor under många år men haft olika fokus. Fordonsindustrin vill utveckla sina produkter för att minska olycksrisker och personskadorna, Vägverket är inriktad på vägmiljön och polisen utreder skuldfrågan.
Vardagar mellan 06.00 och 20.00 sitter ett team redo att åka iväg i en speciellt utrustad utredningsbil, så snart de hör om en trafikolycka på SOS-alarm. På plats pratar de med räddningstjänst, ambulans och polis samt, om det är möjligt, med inblandade i olyckan. De dokumenterar vägmiljön och inspekterar fordonen. Efteråt intervjuas de inblandade per telefon och det görs en medicinsk uppföljning. I snitt utreder teamet fem olyckor per vecka.
I slutet av 2009 räknar teamet med att ha en effektiv metod för utredning klar.
Carina H Ahnstedt