Ibland krisar livet på hemmaplan och då kan det vara bra att veta hur du ska tackla din arbetssituation. För hur du mår privat påverkar dig på jobbet.Ibland krisar livet på hemmaplan och då kan det vara bra att veta hur du ska tackla din arbetssituation. För hur du mår privat påverkar dig på jobbet.
När du är mitt uppe i en skilsmässa, har stökiga barn att bekymra dig för eller någon sjuk anhörig att bry dig om är det svårt att prestera på topp på jobbet.
– Vi är en sammansatt person och påverkas av det vi har omkring oss. Om vi mår dåligt privat kan vi inte hålla det ifrån oss bara för att vi kliver in på jobbet, säger Kerstin Ollinen-Mörtsell, psykolog och psykoterapeut som har lång erfarenhet av att ge råd och stöd till människor i svåra situationer i bland annat arbetslivet.
När du är nedstämd är du mindre tolerant, har ett sämre bemötande mot dina kollegor och kan inte prestera lika kvalitetsmässigt som du brukar. Enligt Kerstin Ollinen-Mörtsell kan du därför inte bara tuffa på som vanligt utan bör stanna upp och reflektera.
– Att för dig själv acceptera att tillfälligt sänka kraven är en bra början. Känn efter och notera vilka arbetsuppgifter som fungerar bra och vilka som känns påfrestande. Försök att minska på de delar du mår sämre av.
När en stor del av ens tankar är på annat håll är det lätt att lockas av tanken att strunta i att gå till jobbet helt och hållet men det är ingen bra lösning enligt Kerstin Ollinen-Mörtsell. Hon gör liknelsen med ett bilbatteri som laddas upp när bilen körs. På samma sätt får vi människor ny energi när vi är igång. När vi umgås med andra får vi nya krafter och därför kan även arbetet ses om en del i återhämtningen.
– Dessutom är jobbet så mycket mer än bara plikt och ekonomi. Det bidrar till samhörighet och ger bekräftelse och blir en del av vår identitet. Det är viktigt att ha kvar den biten när det är svajigt och deppigt privat, säger hon.
Kerstin Ollinen-Mörtsell är emellertid noga med att poängtera att den som har allvarliga eller långvariga symptom bör ta hjälp av någon professionell och att det då självklart kan vara aktuellt med sjukskrivning.
Men rent generellt drabbas vi alla av tillfälliga svackor någon gång i livet och då är det bara att försöka hantera situationen på bästa sätt. Förutom att ta det lite lugnare tipsar Kerstin om att inte glömma bort att ge sig själv positiv feedback. Vi upptas lätt av det svåra och därför kan det vara en god idé att dokumentera sådant som du gjort bra under en arbetsdag.
– Och så underlättar det såklart om du kan anförtro dig till en kollega eller chef som kan lyssna på hur du har det. Att kunna dela med sig av sin situation är betydelsefullt.
Jobbtips för dig som är deppig
– Sänk kraven på dig själv.
– Ge dig själv beröm och dokumentera bra saker du gjort.
– Anförtro dig till en kollega eller chef som kan lyssna på hur du har det.
– Försök dra ner på de arbetsuppgifter som känns påfrestande.
– Sök professionell hjälp om du känner att du inte kommer vidare på egen hand.
Tre tips för dig som vill ge stöd åt din kollega
– Ta dig tid att lyssna på din jobbarkompis.
– Bjud in till fika. Små glada gester tillför mycket.
– Försök inte lösa din kollegas problem. Att du bryr dig räcker långt.
Anna-Karin Andersson