Annons

Annons

Tvingas agera chaufförer

Det här innehållet kommer från vår tidigare hemsida och kan därför se annorlunda ut.

Poliserna i Norrköping tvingas köra i skytteltrafik till Linköping med omhändertagna. En utdömd arrestgård är orsaken och facket understryker att skjutsandet drabbar den vanliga verksamheten.Poliserna i Norrköping tvingas köra i skytteltrafik till Linköping med omhändertagna. En utdömd arrestgård är orsaken och facket understryker att skjutsandet drabbar den vanliga verksamheten.

Resan Norrköping – Linköping tar två timmar tur och retur. Varje gång måste två poliser vara med. Dessutom är bilen upptagen och poliserna kan inte ingripa vid trafikbrott.

Situationen beror på att alla inlåsta personer måste ges möjlighet att vara ute en timme i friska luften varje dygn. Och den möjligheten finns inte för närvarande hos Norrköpingspolisen.

– Jag tror inte att det kommer att lösas förrän nästa år. Kanske lägger vi en halvtidstjänst på detta. Polisen behövs till annan viktigare verksamhet, säger Thomas Agnevik, ordförande för Polisförbundet i Östergötland.

Det var tre rymningar från arresten i Norrköping som fick polisledningen att agera. I juni stängdes rastgården.

Enligt Thomas Agnevik råder det inget tvivel om att det var en riktig åtgärd.

– Rastgården är undermåligt konstruerad och har ett amatörmässigt fastspikat nät. Vid ett tillfälle stack en yngling genom att helt enkelt trycka bort taket, säger han.

Samtidigt är han mycket kritisk till hur ledningen har löst de akuta problemen. Ett förslag om att ta hjälp av kriminalvården förkastades. Möjligheten att göra rastgården säker i väntan på en permanent ombyggnad har inte undersökts. Agnevik fastslår att polisens resultat riskerar att påverkas.

– Trafikövervakningen blir eftersatt. Dessutom tar det längre tid för utredarna när de måste åka till Linköping för att hålla förhör. Vi ska inte heller glömma att risken för fritagningar ökar, säger Thomas Agnevik.

Joel Gerdin, förste vice ordförande för Polisförbundet i Östergötland, påpekar att även stationsbefälen drabbas. Många upplever att de inte hinner med sina ordinarie arbetsuppgifter när de tvingas lägga mycket tid på att organisera transporter. Samtidigt tycker Gerdin att det är bra att ledningen vill lösa arrestproblemet en gång för alla.

– Det är bra att myndigheten nu ser till kvalitet istället för tid och pengar. Det är en inställning som vi välkomnar och inte är bortskämda med i andra frågor.

“Klart att det är jobbigt”


Stefan Mann, Polismästare i Norrköping, anser att det var ett riktigt beslut att satsa på en permanent lösning.

– Men det är klart att det är jobbigt nu och inte säkerhetsmässigt bra, säger han.

Hur ser tidsplanen ut?

– En utredning skulle snart vara klar, men är försenad. Jag vågar inte säga säkert men ett preliminärt besked kommer i mitten av september.

Riskerar polisens resultat att försämras?

– Jag tror inte det. Vi har tillförts mycket personal under den här tiden. Dessutom sparar vi ju in på personal som annars skulle ha vaktat rastgården, säger Stefan Mann.

Ämnen i artikeln

Dela artikel:

Facebook
Twitter
E-post

Är du intresserad av ett nyhetsbrev från Polistidningen?

The quick, brown fox jumps over a lazy dog. DJs flock by when MTV ax quiz prog. Junk MTV quiz graced by fox whelps. Bawds jog, flick quartz, vex nymphs. Waltz, bad nymph.

Andra läser

Är du intresserad av ett nyhetsbrev från Polistidningen?

The quick, brown fox jumps over a lazy dog. DJs flock by when MTV ax quiz prog. Junk MTV quiz graced by fox whelps. Bawds jog, flick quartz, vex nymphs. Waltz, bad nymph.

Andra läser