ANNONS:

ANNONS:

 

Det här är förstasidan på Polistidningen nummer 1. Den delas ut i februari till dig som är medlem eller prenumerant.
Om du inte fått tidningen, kontakta Polisförbundet: medlemsservice (at) polisforbundet (punkt) se

Skatteverket meddelar att de just nu inte prioriterar att skicka ut Polistidningen till medlemmar med skyddade personuppgifter. Tidningen skickas ut i mån av tid, pga corona.

Läs mer om Polistidningen här.

 
 
 
 
 

 
 

Arkiv

Mental träning borde vara obligatoriskt ämne på skolschemat!

Publicerad 2010-12-21

Krönikan Det spelar ingen roll hur många mattetal vi löser, eller hur många årtal vi lär oss. Om vår självbild säger oss att vi är sämst i världen på matte och historia, så är det just det resultatet som kommer att synas. Eller ta tandborstningen, som vi får lära oss som barn, en självklart för de flesta av oss. Det borde vara lika självklart att få lära sig att dagligen borsta bort negativa och osunda tankar.

Precis som vi har idrott i skolan, för att få bättre hälsa och friska kroppar, behöver vi träna upp vår inre hälsa regelbundet. Det finns fantastiska lärare som redan lär ut det här till sina elever, men jag vill att det ska vara obligatoriskt. Det är ju knappast av ondska som föräldrar och lärare är nitiska med tandborstning och läxor, men glömmer självkänslan. Jag tror att det är så att de inte vet hur man gör.

När det gäller mental träning räcker det att vi gör små, små förändringar för att vi ska märka skillnad. Till exempel kan det vara bra att vara medveten om att vår hjärna har svårigheter att uppfatta ordet inte: ”Tänk inte på en citron, tänk inte på en citron, tänk inte på en citron Ö”
Går det bra?! Näe, eller hur? Det enda vi ser framför oss är en citron. Vad tror du händer om vi matar vår hjärna med tankar som: ”Jag får inte misslyckas, jag får inte misslyckas, jag får inte misslyckas.”?

Så här fungerar vår hjärna och det är bra om vi med jämna mellanrum stannar upp och lyssnar till vad vi matar vår hjärna med för tankar. Om jag till exempel tänker: ”Hjälp mig att inte oroa mig”, kan det tvärtemot vad jag vill faktiskt leda till oro.
I stället vänder jag på de negativa tankarna och väljer att tänka:
”Hjälp mig att känna tillit till att mötet går bra och att jag klarar av att lösa problemet och hantera det svåra samtalet”, för då tänker jag på det som jag vill åstadkomma. Det kan vara bra att ha lite koll på hur vår hjärna fungerar.

Den vänstra hjärnhalvan står för vårt logiska tänkande, den planerar, tänker linjärt, oroar sig, sätter regler och dömer. Det är den som ger oss rynkor i pannan. Den högra hjärnhalvan är i nuet, optimistisk och öppen för nya möjligheter, och tänker utanför ramarna. Lycklig över sin frihet, tyngs inte av det förflutna eller en oro för framtiden, den är här och nu. Den är empatisk, förstår ordlös kommunikation, den kopplas samman med intuition och högre medvetande.

Men det är den vänstra hjärnhalvan som skapar något hanterbart av all energi, som organiserar och har hand om språket. En hel och välfungerande människa behöver ha balans mellan – och självklart använda – båda sina hjärnhalvor. Utan censur, struktur och disciplin löper våra tankar amok reflexmässigt. Om vi inte lär oss att ta ansvar för vad som pågår i vår hjärna, blir vi alltför sårbara för andras omdömen och påtryckningar.

Vad har mina åsikter om mental träning att göra i en tidning som denna? Helt ärligt tror jag att både missbruk och kriminalitet skulle minska avsevärt om vi lärde känna oss själva och våra egna behov redan i skolan.

Mia Törnblom