En plastvägg mellan fram- och baksätet i radiobilarna. Det är Dan Holmbergs lösning på några av problemen med transporter av frihetsberövade, som nu testats i Tyskland.En plastvägg mellan fram- och baksätet i radiobilarna. Det är Dan Holmbergs lösning på några av problemen med transporter av frihetsberövade, som nu testats i Tyskland.
– Man förväntas tåla rätt mycket som polis, men det är svårt att bli utsatt för hot och våld och det är svårt att utsätta någon för våld, säger Dan Holmberg, med 27 års erfarenhet av yrket.
Han är uttryckningspolis i Roslagen och har i många år kämpat för att något ska göras för att förbättra transporterna av frihetsberövade.
– En skiljevägg vore bra för alla parter. Får man som frihetsberövad sitta själv under lugna och värdiga former minskar laddningen i situationen, säger han.
Att som ibland är fallet sitta obältad och hålla fast någon som kränger med kroppen och fäktar med armarna från Hallstavik till S:t Görans psykakut, 13 mil bort, är inte rimligt för någon av de inblandade, anser han.
Måste det inte sitta en polis i baksätet i alla fall?
– Den frihetsberövade ska sitta själv i normalfallet, men det är viktigt att man bedömer det utifrån situationen. Man kan exempelvis behöva kolla att personen har fria andningsvägar, men då är ändå chauffören fredad.
I ett och ett halvt år var Dan Holmberg tjänstledig och utvecklade sina tankar på en skiljevägg till en produkt, i samarbete med bland annat en industridesigner.
Polisen i Thüringen i Tyskland testar sedan i november Dan Holmbergs skyddsvägg. Nu i maj är prövoperioden över. Dan Holmberg hoppas på att det ska leda till någon form av beställning, men tänker inte låta sig nedslås hur det än går, säger han.
Han är förstås full av argument för skyddsväggen, som enligt honom går att montera på ett par minuter och kan tas ut lika snabbt. Det han talar mest om är ändå behovet av en förändring av transportsituationen.
– Jag tror att många som lämnat yttre tjänst skulle komma tillbaka om det fanns den här möjligheten. Det behöver inte vara just min lösning, bara man kommer ifrån det här problemet, säger Dan Holmberg.
Eva Schoultz
RPS ska utvärdera idén
Rikspolisstyrelsen överväger att införa någon form av avskiljare i polisens utryckningsfordon, berättar Charlotte Råstedt på polisavdelningen.
– Vi har tittat på Dan Holmbergs prototyp. Vi ska undersöka möjligheterna att införa någon form av avskiljande utrustning mellan förarrummet och baksätet, men inte nödvändigtvis hans lösning, säger hon.
Charlotte Råstedt filar på ett uppdrag till RPS polistekniksektion, som bland annat ska höra fordonstillverkarnas syn på en skyddsvägg och om en sådan uppfyller deras säkerhetskrav. Någon tidsplan finns dock inte i dagsläget.