Nu har RPS och polismyndigheterna bestämt hur det ska gå till när polisaspiranterna ska söka sina första anställningar.Nu har RPS och polismyndigheterna bestämt hur det ska gå till när polisaspiranterna ska söka sina första anställningar.
På tisdag den 12 mars kommer en annons att läggas ut på Intrapolis. Rubriken lyder: ”Polismyndigheterna söker polisaspiranter för anställning som polisassistenter”.
Aspiranterna kommer att kunna söka till vilken myndighet de vill och de behöver inte rangordna sina val om de söker till flera olika myndigheter.
Rekryteringsprocessen är nationell, så även om man söker anställning i flera myndigheter kommer det för varje individ bara bli ett intervjutillfälle och det i maj månad.
Inför intervjun kommer man att använda ett personbedömningsverktyg (MAP) för att testa de sökande utifrån kriterierna i den nya kompetensprofilen för nyutbildade poliser. (Som Polistidningen skrivit om här.)
Efter intervjun kommer man även att kontakta den sökandes referenspersoner.
Anna-Karin Gyllsdorff, HR-strateg på RPS, har lett den grupp som arbetat fram anställningsprocessen.
Hon betonar för Polistidningen att man månar om att alla godkända aspiranter ska erbjudas en anställning.
Vad händer om en polis som redan är i tjänst söker en av de här polisassistenttjänsterna?
– Den ansökan kommer att bedömas på samma grunder som alla andra. Man kommer inte att ta någon särskild hänsyn till arbetslivserfarenhet, eftersom det inte ingår i kravprofilen, säger Anna-Karin Gyllsdorff.
Sista ansökningsdag är 31 mars. Enligt en preliminär tidplan kommer beskedet om placeringarna att meddelas cirka den 10 juni, varefter de sökande får ett par dagars betänketid innan de måste svara.