För att jobba på världens nordligaste polisstation krävs det att du har bred polisiär erfarenhet, gillar vildmark och står ut med att det är beckmörkt halva året.
För att jobba på världens nordligaste polisstation krävs det att du har bred polisiär erfarenhet, gillar vildmark och står ut med att det är beckmörkt halva året.
Poliserna som arbetar på Svalbard har närmare till Nordpolen än till Oslo. Närmaste förstärkning finns i Tromsö på norska fastlandet, över 90 mil bort. Å andra sidan är brottsligheten låg och ingripandena få.
– Arresten har vi använt en gång hittills i år. Det var en man från Östeuropa som hade bosatt sig på ett vandrarhem och vägrade att betala, stal mat och var hotfull. Han fick sitta i arresten innan han blev utvisad från Svalbard, berättar Trond Olsen som är en av sju poliser på ögruppen.
Den händelsen är inte på något sätt typisk. För polisen, eller Sysselmannen som de kallas här, handlar jobbet oftare om nykterhetskontroller av snöskoterförare än om hot och våld. Men när det händer något av allvarligare karaktär, som för en tid sedan när en man blev knivskuren i gruvbyn Barentsburg, är det inte bara långt till förstärkning. För att polispatrullen ska kunna ta sig till brottsplatsen är det oftast helikopter som gäller. Den är å andra sidan alltid startklar, precis som poliserna som alltid är redo att ge sig ut i vildmarken – exempelvis om en isbjörn går till attack.
Isbjörnsattacker är inte heller vanliga, men några gånger om året sker mer eller mindre allvarliga incidenter. För knappt två år sedan dödades en brittisk skolpojke och flera blev allvarligt skadade. Då tog det 40 minuter tills första polispatrull var på plats.
Polisstationen ligger i utkanten av Longyearbyen, precis mellan hav och fjäll. På sommaren, då det är ljust dygnet runt, kommer kryssningsfartygen in i hamnen och Svalbards huvudstad invaderas av turister för några timmar.
– Då kan det vara 2000 passagerare på stan, men det är oftast väldigt lugnt. Det är den typen av turister som inte ställer till bråk. Däremot händer det att vi blir inkopplade för att någon av passagerarna har dött ombord, säger Trond Olsen.