Onekligen stjäl Volvo Amazonen från 1965 mest uppmärksamhet. Men egentligen började allt med en gammal VW bubbla. Samt en bilälskare som ville bli en ansvarsfull far.
Onekligen stjäl Volvo Amazonen från 1965 mest uppmärksamhet. Men egentligen började allt med en gammal VW bubbla. Samt en bilälskare som ville bli en ansvarsfull far.
– Javisst är jag galen, erkänner Jan Tägt när han leende öppnar portarna till jättegaraget.
Vi befinner oss utanför Nyköping, på en gård som abrupt markerar slutet på en ringlande landsväg. Solen strålar men kyliga vindar avslöjar att Kung Bore närmar sig.
Ett tiotal polisfordon står parkerade på det rensopade betonggolvet. Däribland en Volvo 944:a som en gång rullat på Vimmerbys gator, en 945:a som gjort detsamma fast i Malmö. Vidare en Flipperbåt och en kravallstaketvagn från 1970-talet. Men det är utifrån den bubbla anno -69 som står inklämd i ett hörn historien bör berättas.
I slutet av 1990-talet väntade Jan Tägt och hustrun barn. Den blivande fadern ägde då en rad bilar, däribland en Jaguar och några Ford Anglior. Något som såväl tidsmässigt som ekonomiskt rimmade illa med babytiden.
Om än nödvändigt sved det i hjärtat på Jan Tägt, hett bilintresserad sedan sandlådeåldern, att ersätta denna bilpark med en familjevolvo. Men så fick det bli. Att stå helt utan hobbyfordon var däremot otänkbart.
– Jag tänkte skaffa en billig bil, som var lätt att hålla på med.
Jan Tägt gav några tusenlappar för bubblan som visade sig ha varit en enpatrullbil i polisens tjänst. Snart fick han reda på att det endast tillverkats 40 fordon i serien.
– Jag bestämde mig för att ta reda på mer om dem och kontaktade Vägverket, sedan Riksarkivet. Snart hade jag en förteckning över cirka 340 personer som ägt eller ägde bilarna.
Han började ringa runt, lyckades kartlägga sju av bubblorna och köpte tre av dem.
Jan Tägt
Ålder: 54 år
Yrke: Generalsekreterare, Motorhistoriska Riksförbundet
Bor: Nyköping
Så småningom började han kombinera tjänsteresor med avstickare till såväl privatpersoner som polisstationer.
– En del tyckte förstås att jag inte var riktigt navlad, skrattar han.
Under tjocka dammlager i allehanda garage och förråd fyndade han originaldelar till bubblorna. Ofta slogs han av hur personlig relation många hade till sina bilar. Ett samtal med en dam i Karlstad som hade ägt en av bubblorna sedan 1970-talet minns han särskilt.
– Hon ropade plötsligt till maken: ”Det är någon som ringer om vår gamla Nellie!”
Jakten på delar pågår ännu, vilket är anledningen till att bubblan som blev starten på samlingen ännu inte färdigställts. Jan Tägt tänker nämligen inte renovera den förrän han funnit alla delar som behövs. Ännu saknas en originalbackspegel samt ett relä som styr sirenen.
Men att nöja sig med bubblorna har förstås inte varit möjligt. Därav båt, staketvagn och Volvobilar. Bland dessa utmärker sig Amazonen med sina fasta, röda utryckningssken, saftblandaren på höger sida utifrån dåtida vänstertrafik samt den enorma antenn som äldre kommunikationsutrustning krävde. Amazonen rullade ursprungligen som polisbil i Skärplinge utanför Tierp under 1960-talet och tycks för ett otränat öga fulländad. Men Jan Tägt är detaljernas man och letar sedan länge efter de blå och röda bötesblock som borde finnas i bilen.
Jan Tägts intresse för polisfordon handlar mycket om tekniken.
– På 1960-talet när RPS bildades öste staten in massor av pengar och bestämde hur bilarna skulle vara utrustade. Byggde om dem, ändrade elsystemen, specialbyggde relän och så vidare.
Med fordonen som tidsmarkörer har hans nyfikenhet avseende polisväsendet i sig vuxit.
– Hemma har jag två Billybokhyllor fulla med polisrelaterad information.
Lotta Isacsson
frilansjournalist