Annons
Annons

Husbil med blåljus och sirener

17 juni 2015, 00:00
Det här innehållet kommer från vår tidigare hemsida och kan därför se annorlunda ut.
Foto: Fredrik Mårtensson
Foto: Fredrik Mårtensson

En specialdesignad husbil har blivit ett lyft för Skellefteås trafikpoliser. Bättre arbetsmiljö och mer effektivt polisarbete är resultatet av den husbil som varit i drift sedan slutet av förra året.

husbil1
– Det är en unik fordonslösning inom svensk polis, säger trafikkommissarie Gunnar Österberg om husbilen som specialanpassats av ett företag i Kristinehamn. Foto: Fredrik Mårtensson

En specialdesignad husbil har blivit ett lyft för Skellefteås trafikpoliser. Bättre arbetsmiljö och mer effektivt polisarbete är resultatet av den husbil som varit i drift sedan slutet av förra året.

– Det är en unik fordonslösning inom svensk polis och jag hoppas att det kan sporra kollegor runtom i landet att tänka lite utanför boxen, säger trafikkommissarie Gunnar Österberg.

En Norrlandslösning?
– Nej, nej. Jag ser husbilen som ett bra alternativ för trafikpoliser i hela landet. Vi delar samma grundproblem: att vi av effektivitets- och tidsskäl behöver skapa en bra arbetsmiljö där vi jobbar.

Håkan Wikström vid den utfällbara jobbstationen.
Håkan Wikström vid den utfällbara jobbstationen.

För trafikgrupp 3 i Skellefteå är behovet möjligen extra stort, med ett bevakningsområde som sträcker sig ett 30-tal mil från kusten ända till norska gränsen.

Förr var det enklare att slinka in på en lokal polisstation i glesbygd för lite vila eller lunch. Nu är många av dem igenbommade.

– Jag är lyrisk över den här lösningen. Nu har vi flera arbetsstationer inuti och faktiskt även utanpå husbilen. Kontrollerna flyter på snabbare och man behöver inte lägga energi på var man ska äta för dagen, säger Håkan Wikström, en av gruppens trafikpoliser.

Tre år tog det att övertyga chefer i organisationen om nyttan av husbilen.
Vanligaste reaktionen: husbil? Va, det är väl ett semesterfordon.
– Just namnet husbil ställde till mycket problem men vi har kunnat visa att det även ur ett kostnadsperspektiv är en riktigt bra investering. Kostnaden landade på 1,4 miljoner kronor, dubbla summan jämfört med ett vanligt polisfordon, men vi räknar med att husbilen ska ha mer än dubbel så lång driftstid, kanske tio år, säger Gunnar Österberg.

Det är en husbil av märket Mercedes, specialanpassat av ett företag Kristinehamn, som levererats till Skellefteå.

Bilens front är intakt med en soffgrupp för möten och lunch. Det bakre utrymmet är ombyggt som kontor med två arbetsstationer. Den nio meter långa bilen har toalett och möjligheter till matlagning.

En särskild finess är den extra utomhusjobbstation, nära ingången till bilen, som aktiveras med en särskild lucka.

Men varför är inte husbilen polismålad?
– Ja, det var lite av ett huvudbry med bra argument både för och emot. Vi ser dock en poäng i att trafikanterna nu kan se varje husbil som ett tänkbart polisfordon. Och den är fullt utrustad med sirener och blåljus för utryckningar, säger Gunnar Österberg.

Ett orosmoment är signalerna från arbetsgivaren om mindre resurser till trafikpolisen. Det riskerar att splittra nuvarande trafikgrupper och påverka husbilsmodellen i Skellefteå.
– Vi lever i ett tomrum just nu men den känsla som alltid funnits är att vi inte är prioriterade. Jag är stolt över att vara trafikpolis med arbetsuppgifter som är komplexa och att kunna bidra till färre olyckor. Men jag vet inte om jag ges möjligheten att även framgent jobba som trafikpolis, säger Håkan Wikström.

 

Fredrik Mårtensson
frilansjournalist

Ämnen i artikeln

Dela artikel:

Facebook
Twitter
E-post
Annons
Annons

Är du intresserad av ett nyhetsbrev från Polistidningen?

The quick, brown fox jumps over a lazy dog. DJs flock by when MTV ax quiz prog. Junk MTV quiz graced by fox whelps. Bawds jog, flick quartz, vex nymphs. Waltz, bad nymph.

Andra läser
Mest läst