Regeringen har varit för otydlig mot SOS Alarm. Det skriver riksrevisionen som granskat förutsättningarna för samhällets alarmering och funnit en rad brister.
Regeringen har varit för otydlig mot SOS Alarm. Det skriver riksrevisionen som granskat förutsättningarna för samhällets alarmering och funnit en rad brister.
25 procent ökning
Enligt Johan Hedensiö, Vd för SOS Alarm, har antalet akuta alarmsamtal ökat med nära 25 procent sedan 2010.
Vid skogsbranden i Västmanland förra året blev räddningstjänstens ankomst försenad med 40 minuter då kartstödet inte var uppdaterat, skriver Riksrevisionen i sin rapport.
Ett annat problem är att SOS Alarm saknar möjligheter att digitalt dela information vidare till exempel till polis eller sjöräddning. Det gör att personer som larmat ibland tvingas upprepa information och hjälpen fördröjs.
Riksrevisionen föreslår också att man inför någon form av konsekvens för den som okynnesringer till SOS Alarm. Detta då rapporten visar att tjuvringningar utgör en anmärkningsvärd belastning och orsakar längre väntetider på larmnumret.
Sammanfattningsvis anser Riksrevisionen att regeringen inte har styrt och inte varit tydlig nog mot SOS Alarm trots att det finns flera brister i förutsättningarna för att samhällets alarmering ska fungera på ett bra sätt. I rapporten ifrågasätts också det faktum att verksamheten drivs i aktiebolagsform då det innebär att statens ansvar för alarmeringsverksamheten begränsats.
Regeringen har tre månader på sig att svara på kritiken. Inrikesminister Anders Ygeman (S) har sagt till Sveriges Radio Ekot att en utredning om alarmeringstjänster kommer att tillsättas inom kort.
Läs hela Riksrevisionens rapport här