I Polismyndighetens utredning står det att den ena polisens ficklampa troligtvis började krångla, varpå han klev över vajerräcket och började gå i diket tillbaka mot patrullbilen för att byta ut den. Vägavsnittet höll på att byggas om och på ett ställe var det ett stup ner till vägbanan under. Polisen föll handlöst och skadades allvarligt.
Inledningsvis trodde man att han hade blivit påkörd och kastats ner från viadukten, vilket Polistidningen och andra medier rapporterade om. Men så var det alltså inte.
Arbetsmiljöverket har gjort en inspektion med anledning av olyckan och kräver att Polismyndigheten gör en riskbedömning av trafikdirigeringen på de stora vägarna som passerar Ljungby. Bland annat vill man att myndigheten ska se över behovet av buffertfordon. Med buffertfordon avses till exempel ett tyngre utryckningsfordon eller en så kallad TMA-bil som ställs upp för att skydda polis och bärgningspersonal när de arbetar.
Att det saknades vid tillfället kan ha haft betydelse för utgången, säger Andreas Svensson på Ljungbypolisen.
– Då hade själva trafiksituationen kanske varit lite lugnare så att min kollega inte hade behövt gå utanför räcket i det mörka diket.
Han upplever att poliser ofta beordras ut till situationer av den här typen med väldigt luddiga instruktioner och illa utrustade för uppdraget.
– Jag vet att regionledningscentralen inte har något ont uppsåt, men jag hör ju kollegor skickas ut med orden ”ni kan väl åka förbi och blåa lite”.
Andreas Svensson har jobbat som deltidsbrandman och jämför med hur det fungerar när räddningstjänsten gör insatser på de stora motorvägarna.
– Minsta lilla de gör ute på E4:an så har de ju två tunga lastbilar, lampor, blinkfyrar och vägbulor som de rullar ut och skyltar upp. Vi poliser har en XC70 med blåljus att ställa ut som enda murbräcka och ett par ficklampor.
Han tycker att det borde göras en nationell översyn och riskbedömning när det gäller den här typen av insatser.
– Polismyndigheten behöver få upp ögonen för hur svår situationen är för enskilda patruller ute på de större vägarna. Jag förstår att regionledningscentralen måste göra något när de får in de här larmen, men jag skulle önska att de tänkte till lite extra om det rör exempelvis E4:an. Då måste det finnas en särskild rutin.
Han tror att det kan vara svårt att få ut en TMA-bil varje gång något sådant här händer. Däremot skulle han vilja se ett samarbete med räddningstjänsten.
– Jag vet att räddningstjänsten är kommunal men synar man lagstiftning så tror jag att det finns stöd för att de ska vara behjälpliga når sådant här händer. Rent konkret skulle de kunna ställa upp en av sina stora lastbilar som skydd så att vi inte blir påkörda.
Hur mår din kollega nu?
– Han har ju en väldigt lång rehabilitering och flertalet operationer kvar att göra. Samtidigt är det glädjande när man pratar med honom att han har en stark vilja att komma tillbaka, och det känns som att det kan hjälpa honom framåt.