Klockan är sju på morgonen. Det hörs ett dovt muller från oljehamnen på andra sidan Göta älv, och ett containerfartyg lossar sin last under de stora kranarna längre ut på kajen. Här i Långedrag på älvens södra strand har Sjöpolisen Väst sina lokaler – strategiskt placerade med utsikt över hamninloppet.
Dagpassets patrull består av Ulf Dahlberg, Lina Sandberg och Niklas Berglund. De har precis kommit till jobbet, tagit en kopp kaffe, ”copsat in” sig och ringt ett startsamtal till RLC för att berätta var de kommer vara under dagen. Nu syns patrullen som en tillgänglig enhet på ledningscentralens skärmar och oftast uppfattar operatörerna att anropsnumret går till en båt.
– Men det händer att de mer oerfarna tror att vi är en radiobil. Då får vi förklara att vi inte kan ta landvägen till ett larm, skrattar Ulf.
Ulf Dahlberg, sjöpolis
Han har jobbat som polis i 30 år, bland annat som mc-polis och spanare. På sjöpolisen har han varit sedan 2018.
– Vi är ju poliser i grunden, men med den skillnaden att vi transporterar oss med båt. Samtidigt får vi mer och mer specialutrustning och blir mer nischade, så vår gamla slogan ”En radiobil på sjön” stämmer inte riktigt längre.
Sjöpolisen har sitt garage i en byggnad intill stationen och där finns mycket av den specialutrustning som Ulf syftar på. Han öppnar en långsmal väska och plockar upp ett tungt torpedliknande föremål i metall. Det är en sonarfisk som man kan sänka ner i vattnet och släpa efter båten. Fisken skickar ut ljudvågor som studsar tillbaka och genererar en bild av sjöbottnen, som ett ekolod ungefär, och kan användas för att söka av större ytor.
– Den är specialkonstruerad för att hitta mjuka vävnader, alltså kroppar. Man kan se cyklar och kundvagnar och sådant också, men ska man hitta en pistol eller något annat mindre föremål som kanske har sjunkit ner i bottensedimentet behöver man gå ner med dykare.
Sjöpolisen i Väst har inga egna dykare utan lånar in vid behov. Men de har ROV – en undervattensdrönare med kamera och griparm som man kan skicka ner för att ta en närmare titt på det som ligger där nere. Gruppen gör eftersök av kroppar i hela södra Sverige, även i vattendrag inne i landet. Då kör de dit både båt och utrustning på trailer. Det är mycket logistik och ett framgångsrikt eftersök kräver ett grundligt förarbete, förklarar Lina Sandberg.
– Man kan inte bara åka dit och sätta ner sonarfisken. Först behöver man få en bild av händelsen och den försvunna personen så att man kan minska ner sökområdet. Det kanske har hittats tillhörigheter på någon strand, eller så vet man var personen hade sina fiskeställen.
Niklas Berglund, sjöpolis
Sedan tillkommer vindar och strömmar som komplicerande faktorer. Det spelar också roll om det är en olycka, till exempel någon som har ramlat över bord, eller om det är en person som har begått självmord och inte har velat bli hittad.
– En kropp flyter upp efter några dagar på grund av gasbildningen, men har personen satt på sig en ryggsäck full med stenar eller hantlar så gör den ju inte det, säger Niklas Berglund.
JOBBAR I HELA LANDET
Sjöpolisen finns i Stockholm och Göteborg (Sjöpolisen i Väst). I Väst är man 1+10 sjöpoliser och har sitt huvudsakliga arbetsområde längs västkusten från Strömstad i norr ner till Båstad i söder. Man ansvarar även för Vättern och alla sjöar i region Väst. Dessutom hjälper man till och stöttar i hela landet på förfrågan. Sjöpoliserna jobbar tvåskift: dag eller kväll. Sjöpolisen i Väst är en grupp under trafiksektionen vid operativa enheten.
Sjöpolisen har sina tre större båtar, Tryggve, Skerfen och Victor i en liten skyddad hamn precis utanför stationen. Planen för förmiddagen är att ta Tryggve och åka ut till Styrsö i Göteborgs södra skärgård för en delgivning. Tryggve är en 15 meter lång motorbåt med kök, toalett och en rymlig hytt med ledningsplats där en insatsledare kan sitta och koordinera större insatser på sjön. Tryggve drivs med vattenjet, vilket gör den lättare att manövrera än en propellerdriven motsvarighet, förklarar Ulf.
– Med den här kan vi stå still och hovra på samma plats även när det blåser och vi har inga propellrar som sticker ner under båten, så vi kan glida in på väldigt grunda vatten.
POLISBÅTEN TRYGGVE
Längd: 15 meter.
Bredd: 4 meter.
Drift: 2 vattenjet.
Vikt: 15 ton.
Räckvidd: 56 mil.
Utrustning: Lyftkran, radar, sonar, värme- och mörkerkamera, evidencer och hjärtstartare med mera.
Topphastighet: Dryga 40 knop.
Färden till Styrsö tar en kvart ungefär och sjöpoliserna hinner knappt förtöja innan tre tonårskillar kommer släntrande längs bryggan.
– Kan man få komma ner och titta på motorn? undrar den ene.
Sjöpolisen anländer sällan obemärkt till öarna i skärgården. Här finns gott om båtfolk och de kan se i sina navigationsappar när någon av polisbåtarna närmar sig. Sedan går djungeltrumman via gruppchattar. Sjöpoliserna kan stänga av sin AIS, det automatiska identifikationssystemet för fartyg, om de vill behålla överraskningsmomentet. Men polisbåten är ändå ganska lätt att känna igen på håll med sina blågula dekaler. Till skillnad från sjöpolisen i Stockholm har poliserna i Väst ingen civil båt för spaning.
– Däremot har vi bilar som inte är strajpade när vi åker runt till hamnar och båtuppställningsplatser på vintern där det stjäls instrument och motorer till båtar, säger Ulf.
Tonårskillarna på Styrsö berättar att det årliga grankriget är i gång på öarna.
– Redan? Vad är det som har hänt? undrar Lina.
– Vi såg att det var några i vår trädgård och letade granar och när vi kom ut började de skrika och skjuta fyrverkerier. En av dem sparkade mig, berättar en av killarna.
– Har ni polisanmält det?
– Ja, min kompis gjorde det.
– Och jag antar att ni vet vilka det var?
– Ja, det är några från Donsö.
Grankriget är en tradition som har pågått i generationer i Göteborgs skärgård. Ungdomar på de olika öarna tävlar om att samla ihop det största påskbålet och då blir kasserade julgranar plötsligt en hårdvaluta som man är beredd att slåss om.
– Vi har haft knivskärningar till och med, berättar Lina.
SÅ BLIR DU SJÖPOLIS
Genom att söka de jobb som blir lediga. Urvalet sker genom intervjuer och provtjänstgöring några pass. Jobbet kräver grundutbildning som polis och på Sjöpolisen i Väst får de anställda följande fortbildningar: fartygsbefäl, högfartsnavigering, radarutbildning, SRC (radioutbildning), maskinbefäl, vattenskoter, ytlivräddarutbildning, On Scene Coordinator, SAR (Search and rescue), kranutbildning och BE-körkort.
När killarna har gått låser Ulf hytten på polisbåten och patrullen vandrar i väg mot adressen där de ska göra delgivningen. Det händer att de tar med sig cyklar på båten för att kunna ta sig fram snabbare ute på öarna.
– Om man måste springa tvärs över en ö för att ta sig till ett larm så har man inte så mycket kraft kvar för själva ingripandet sedan, förklarar Lina.
Delgivningen misslyckas. Grannarna berättar att mottagaren är sjöman så det kan bli en utmaning att få tag i honom. Poliserna får vandra tillbaka till båten med oförrättat ärende.
Styrsö hör till LPO Storgöteborg syd men om en radiobil därifrån ska komma ut på ön behöver den få skjuts med ambulansbåten, så det kräver lite planering. Sjöpoliserna har lättare att ta sig till öarna i den här delen av skärgården och har de inga akuta uppdrag så gör de besök på fritidsgårdar eller deltar vid möten med öborna. Det handlar mycket om att bygga förtroende och uppmuntra folk att berätta vad de ser för polisen.
– Det finns en tystnadskultur här ute. Alla känner alla och man vill inte säga något om grannen för honom riskerar man att träffa i affären nästa dag, säger Niklas.
Patrullen lossar förtöjningarna, lämnar Styrsö och vänder tillbaka mot fastlandet. De ska göra en sväng i Göteborgs hamn för att kolla att allt är okej.
– Vi är Skandinaviens största hamn med många samhällsviktiga funktioner. Blir den blockerad tar det inte många dagar innan det märks i hela Sverige, säger Ulf.
På sommaren har de fullt sjå med att mota bort fritidsbåtar som vimsar runt i farleden och stör yrkestrafiken. De har också problem med gängkriminella på vattenskotrar.
– Det är både en statuspryl och en praktisk plattform för dem att jobba från. De kan åka in i kanalerna i centrala Göteborg för att köpa och deala narkotika och vara tillbaka på Hisingen på nolltid.
Det är sommaren som är sjöpolisernas högsäsong och det är då de syns i media i olika reportage om vattenskotrar och fortkörare på sjön. De får ofta påminna om att de faktiskt jobbar även höst och vinter. Powerpointpresentationen som de brukar köra för kollegor på andra enheter avslutas med rubriken ”Ja, vi arbetar på sjön året runt” och en bild på Ulf där han står stelfrusen och täckt av blötsnö på en RIB-båt.
– Många har bilden av hur vi åker båt på sommaren i kortärmat och med solglasögon. Men vi är på sjön året runt, även i snöblandat regn, dis, snålblåst och mörker, säger Lina.