För att citera så gott som varje instruktör inom polisiär konflikthantering när de får en fråga: det beror på. Om målet är att akademisera hela utbildningen är svaret ja, men om syftet är att få fram en student som är ännu mera redo för sin aspirant är svaret nej.
Polisförbundet har drivit denna fråga i många år nu och de är varma anhängare av en femte termin på skolan vilket skulle innebära att studenterna skulle få ut en kandidatexamen. De anser att det skulle förhöja statusen på utbildningen samt tillåta forskning inom polisrelaterade ämnen. I förlängningen skulle detta också verka för att göra yrket attraktivare samt förbättra möjligheten för att höja lönerna ytterligare.
Frågan är dock om detta är en vettig väg att gå för en utbildning som är så pass praktisk? Vad är egentligen syftet för den enskilde studenten att skriva en 15-poängsuppsats? Har studenten någon praktisk nytta av denna uppsats? Jag har ännu inte hamnat i en situation där jag tänkt ”jädrar vad skönt att jag skrev en 7,5-poängsuppsats under termin fyra”!
Idén att det ska finnas studenter som ska ha möjligheten att forska är förstås utmärkt men det handlar om några enstaka personer per termin och varför ska då alla behöva skriva en uppsats? Det vore lite som att kräva att alla skulle klara intagningskraven till nationella insatsstyrkan bara för att alla skulle ha chansen att söka. Det vore bra, men kanske lite overkill.
Det kan för all del finnas en femte termin på skolan där studenten får skriva en kandidatuppsats men då ska den komma efter aspiranten och vara frivillig. Det blir en win-win där de studenter som vill ut och arbeta får göra det och de som vill förkovra sig ytterligare och bidra till att öka kunskapen inom polisvetenskapen får göra det. Sedan får man heller inte glömma att det finns en hel del studenter som inte är så akademiskt lagda och tvärtom skulle välja bort polisutbildningen om det skulle tillkomma ett krav på en tvingande kandidatuppsats. Ytterligare en aspekt att ta hänsyn till är om det är värt ännu en termin med studielån.
Vad Polisförbundet borde lägga krut på är att förmå polisutbildningarna att effektivisera fjärde terminen. Allra bäst vore det om 7,5-poängsuppsatsen försvann eftersom den egentligen inte tjänar något syfte men det finns säkert ett akademiskt krav på att den måste finnas och då får den vara ett nödvändigt ont. Det går dock inte att komma ifrån att man ur ett polisiärt perspektiv skulle kunna använda dessa fem veckor mycket effektivare – mer juridik, mer förhörsteknik eller fördjupade studier inom ett önskat specialområde.
Därtill finns det en hel del dötid i slutet på termin fyra som skulle kunna utnyttjas bättre och underlätta för utbildningen ute på lokalpolisområdena. Man skulle utan några större problem kunna få plats med utbildningar i körkortsomhändertagande, CBRNE* samt en gedigen MP5-utbildning och med lite effektivisering kanske till och med en SPT-utbildning*. Detta är bra praktisk kunskap som studenterna skulle ha nytta av från dag ett på sin aspirant till skillnad mot en uppsats som man kommer att ha glömt samma dag som man får den godkänd.
* Chemical, Biological, Radiological, Nuclear and Explosive
* Särskild polistaktik
John, IGV Nordost, Göteborg