Annons
Annons

Svår arrestbrist i Nord

Transporter på upp till åtta timmar och poliser som måste jobba övertid i arresten istället för att vara ute i den operativa verksamheten. Det är konsekvenserna sedan ett nytt väktarbolag tagit över bemanningen av arresterna i region Nord.
11 mars 2024, 12:14

– Vi är väldigt, väldigt bekymrade. Det får stora operativa konsekvenser, påverkar arbetsmiljö och effektivitet. Vi förlorar väldigt mycket resurser, säger Micael Säll Lindahl, regionpolischef i Nord.

Fram till och med våren 2023 var det Securitas och Avarn som hade hand om arrestbevakningen i regionen. Då fungerade allt bra, enligt Micael Säll Lindahl. Men efter en ny upphandling vann Securus uppdraget istället. Bolaget hade räknat med att åtminstone delvis kunna ta över den tidigare personalen – men det gick inte.
– Region Nord har Sveriges lägsta arbetslöshet. Det är enorm konkurrens om arbetskraft här. De tidigare leverantörerna flyttade bara över sin personal på andra uppdrag.

Det har gjort att Securus inte kunnat leverera tjänsten med arrestbevakning enligt avtalet. Sedan bolaget tog över har bara 6 av de 29 arresterna i regionen kunnat hållas öppna.
– När vi har så få arrester öppna får vi enorma transportsträckor. Griper vi någon i Kiruna så är det i praktiken åtta timmars transport bara fram och tillbaka för att hantera en gripen. Och då har du inte skrivit en rad i en anmälan än, säger Micael Säll Lindahl.

Ett exempel på hur illa det varit är att förra sommaren jobbade jag själv en vecka i arresten.

De långa avstånden mellan öppna arrester får konsekvenser i flera led. Utredare som jobbar i Örnsköldsvik eller Kiruna, där arrester saknas, tvingas ta sig till de orter där det finns öppna arrester för att göra förhör.
– Eller så behöver utredare på orten där det finns en öppen arrest ta en massa utredningar och förhör åt andra, för de frihetsberövade kommer ju från hela regionen.

Polisen har också behövt ta över arrestbevakningen på flera håll, med poliser som jobbar övertid.
– Ett exempel på hur illa det varit är att förra sommaren jobbade jag själv en vecka i arresten, säger Micael Säll Lindahl.

Enligt Mikael Eksholm, ordförande för Polisförbundet i förbundsregion Nord, är fack och arbetsgivare överens om att situationen är ohållbar. Särskilt mycket påverkas arbetsmiljön av de långa transportsträckorna, enligt Mikael Eksholm.
– Att sitta långa pass i mörker på vinterväglag, det är inte bra vare sig för patruller eller gripna och omhändertagna. Eller för medborgarna. När vi har så långa transporter påverkas också vad vi kan göra i övrigt.

Tidigare hade polisregion Nord egna timanställda arrestantvakter. Men många gånger fanns det ingen personal tillgänglig eftersom timanställda kan tacka nej. Det berättar Ulf Viklund som är poliskommissarie och samordnare för arrestverksamheten i polisregion Nord.
– Det tog mycket tid och kraft av stationsbefälen att försöka planera in personal till arresten, och slutade ofta med att polisutbildad personal fick agera arrestantvakt på övertid. Det var inte bra att de gjorde det istället för att arbeta i yttre tjänst, säger Ulf Viklund.

Ulf Viklund
Ulf Viklund, poliskommissarie och samordnare för arrestverksamheten i Nord

2017 gjordes en genomgång av arrestverksamheten som slutade med att man bestämde sig för att upphandla arrestantvakter. Regionen blev först i Sverige att göra det i större omfattning. Den första upphandlingen vanns 2018 av Securitas och Avarn och fungerade väldigt bra, enligt Ulf Viklund.

Varje avtal skrivs på två år, med möjlighet att förlänga avtalet ytterligare två år. Sedan måste det enligt upphandlingsreglerna göras en ny upphandling. Securus som vann upphandlingen 2022 var sedan tidigare anlitade av region Stockholm för att bemanna arrester där.
– De hade ett väldigt gott rykte i Stockholm just då. Ekonomiavdelningen och polisregion Nord bedömde att de skulle kunna axla ansvaret fullt ut enligt avtalet, säger Ulf Viklund.

Att Securus inte kunde ta över vakter från de tidigare bolagen var en missbedömning av dem, menar han. Dels är det stor efterfrågan på arbetskraft i allmänhet i norra Sverige, dels har det kommit ny lagstiftning som säger att arrestantvakter måste vara väktare i auktoriserade och säkerhetsklassade bevakningsföretag. Det har försvårat rekryteringen ytterligare.

micael-sall-lindahl-2
Micael Säll Lindahl, regionpolischef i Nord

Att säga upp avtalet i förtid kommer bara göra att man blir helt utan arrestantvakter, enligt Ulf Viklund. Just nu görs en ny genomgång av hur man ska lösa arrestfrågan i regionen. Securus är uppe i drygt 60 procent av den personalresurs de själva bedömt behövs för att klara uppdraget.
– Den kortsiktiga lösningen är att de måste säkerställa tillräckligt med personal för att lösa uppdraget. Arbetsbelastningen på Polismyndighetens arrester är hög generellt och det har inte blivit bättre av att vi även måste omhänderta Kriminalvårdens häktade i våra polisarrester.

Fredrik Malm, VD på Securus, uppfattar att det finns många olika skäl till att man fått svårt att komma upp i tillräcklig personalstyrka i region Nord. Det går till exempel inte att flytta arrestantvakter från andra platser i landet.
– Det ska verifieras utbildningsintyg och annat i varje region, så det är inte som att flytta poliser. Det är en och samma kund men olika avtal, säger Fredrik Malm.

Det har varit enklare att ta över arrestbevakningen på andra håll i landet, menar han. Arrestpersonalen har gärna velat jobba kvar.
– Vi fortsätter investera i det här. Vi vill ju naturligtvis reda ut det. Man kanske skulle ha gjort på ett annat sätt från början, men vi ska göra allt vi kan för att få det här att fungera.

Risken är att man i förlängningen inte omhändertar den där berusade personen, för att det blir för långt att köra.

Enligt Micael Säll Lindahl pågår en förhandling mellan Polismyndigheten och Securus kring ekonomisk ersättning för att bolaget inte kunnat leverera personal. Men att få ersättning kommer inte lösa problemet, menar han.

På sikt riskerar bristen på arrester att få allvarliga konsekvenser.
– Det här är ett enormt problem för alla kollegor. Risken är att man i förlängningen inte omhändertar den där berusade personen, för att det blir för långt att köra, säger Micael Säll Lindahl.

Ämnen i artikeln

Dela artikel:

Facebook
Twitter
E-post
Annons
Annons

Är du intresserad av ett nyhetsbrev från Polistidningen?

The quick, brown fox jumps over a lazy dog. DJs flock by when MTV ax quiz prog. Junk MTV quiz graced by fox whelps. Bawds jog, flick quartz, vex nymphs. Waltz, bad nymph.

Andra läser
Mest läst