Merparten av Polisens hundförare kör Volkswagen Amarok i tjänsten. Det är en pickup med två hundburar monterade under kåpan på flaket. Fördelen med pickuplösningen är att man får plats med större burar än i bagageutrymmet på en vanlig personbil. Och det är viktigt eftersom Jordbruksverket ställer särskilda krav på burstorlek när det gäller arbetande hundar.
Men det finns också problem med Amaroken, enligt Lars-Olov Lugne, regionalt samordnande huvudskyddsombud vid Polisen i Bergslagen. Många hundförare upplever att deras hundar stressas av buller i burarna under färd. Och vissa hundar har påverkats så svårt att de inte vill åka i bilen, enligt honom.
– Plastkåpan som täcker flaket är inte ljudisolerade, burdörrarna skramlar och fläktarna låter. Själva burarna sitter fast i karossen och därifrån fortplantar det sig ljud från motorn.
Lars-Olov Lugne, regionalt samordnande huvudskyddsombud i Bergslagen.
Han säger att djurhållning tyvärr inte är en fråga för ett skyddsombud. Men när hundförare mår dåligt över sina hundars situation blir det ett arbetsmiljöproblem för dem.
– Hunden är ju ens närmsta arbetskamrat, som man lever med dygnet runt, och det känns självklart inte bra för hundföraren att utsätta den för något som man uppfattar som djurplågeri. Du måste också kunna lita på att hunden är i skick att göra sitt jobb när det behövs och inte är sönderstressad.
Han har ingått i en arbetsgrupp som har diskuterat frågan med arbetsgivaren på nationell nivå. Och nyligen gick myndigheten ut med information om att hundförare som kör Amarok ska kunna kunna få dispens för att ha hunden i baksätet i stället för på flaket. Men det kommer kräva en individuell bedömning i varje enskilt fall – en bedömning som ska göras av hundföraren tillsammans med närmaste chef och ”en instruktör, provledare eller besiktningsman”.
Att myndigheten inte ger ett generellt tillstånd för hundförare att flytta hunden till baksätet förklaras med att det skulle strida mot Jordbruksverkets föreskrifter. Polisens rättsavdelning har tittat på frågan och skriver att fordon för transport av hundar i yrkesmässig verksamhet ska ha ett särskilt utrymme för hundarna. Transport av hundar i personutrymmet får bara ske ”undantagsvis”, enligt rättsavdelningen.
Lars-Olov Lugne hade helst sett att myndigheten gav ett generellt tillstånd.
– Men så långt vill inte arbetsgivaren gå och jag tycker att det här ändå blir en bra lösning i väntan på att Amaroken utvecklas.
Enligt arbetsgivaren arbetar man med att bygga burar i baksätet på Amaroken. I samband med det ska man även isolera väggen mot flaket för att få ner ljudnivån i förarutrymmet, vilket är ett annat problem som hundförare har påtalat.
En som har upplevt problem med buller i hundburarna på Amaroken är hundföraren Erik Karlsson i Norrköping.
– När jag kom till ett ärende och skulle börja jobba märkte jag att hunden ville bort från bilen så fort som möjligt. Och efteråt var det svårt att få den att hoppa in igen. Vi har också kameror i burarna och jag kunde se att hunden inte vilade när vi körde utan bara satt och hässjade (flåsade).
Han säger att det har gjorts decibelmätningar i burarna som visar att ljudnivåerna är så höga att en människa inte hade fått vistas i utrymmet utan hörselskydd.
– Och hundar har ju mycket bättre hörsel än vad vi har.
Han tycker att det är bra att myndigheten nu går ut nationellt med att hundförare kan få dispens för att ha hunden i baksätet. Han har det själv sedan ett par år enligt en överenskommelse med arbetsgivaren lokalt.
– Det har gjort jättestor skillnad. Hunden har gått ner i stressnivå.
Det handlar inte bara om att ljudnivån är lägre inne i kupén, enligt honom.
– Hunden blev också väldigt isolerad när den satt i buren på flaket. Hundar är djur som vill känna närhet till sin förare, och nu kan jag prata med hunden när jag kör.
Ser du några nackdelar med att ha hunden i baksätet?
– Nackdelen är om vi skulle behöva göra ett frihetsberövande och ta med en person i bilen, men det gör vi väldigt sällan. Eventuellt är det ett större problem i Norrland där hundförarna ingår i minimibemanningen och kör dubbelpatrull.