Lars Lust, pensionerad hundförare
Foto: privat
Den 30 mars 2009 skrev RPS Polisteknik att utrymmet för tjänstehundar är för litet i Volvo XC 70. Året därpå, den 30 november, konstaterade Rikspolisstyrelsen att veterinärmedicinska experter ansåg att små burar bidrar till att tjänstehundar tas ur tjänst tidigare än planerat.
I oktober 2013 gjorde jag tillsammans med en annan hundförare en anmälan till länsstyrelsen i Skåne angående polisens hundburar, att dessa inte uppfyllde Jordbruksverkets anvisningar. Denna anmälan gjordes på uppmaning av dåvarande länshundbefäl i Skåne.
Innan anmälan gjordes hade denna fråga framförts vid flertal tillfällen i olika forum och med olika befattningshavare utan att få gehör. Länsstyrelsen och Jordbruksverket var eniga om att hanteringen av polisens transporter av tjänstehundar inte följde gällande regelverk. Polismyndigheten ålades att följa gällande regelverk.
I april 2015 skickade dåvarande rikspolischefen Dan Eliasson en skrivelse till Jordbruksverket gällande ”undantag från vissa bestämmelser i Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om transporter av levande djur”. Detta var startskottet för ett nära samarbete mellan polisledningen och Jordbruksverket och ärendet hamnade på verkschefs nivå. Efter denna skrivelse började Jordbruksverket att lämna dispenser till polisen. Dispenserna var utformade på så sätt att det speglade kraven från Länsstyrelsen emot polisen. Länsstyrelsen gjorde ett jättejobb med inspektioner på olika modeller av tjänstebilar. De gjorde även inspektioner på hundstallar runt om i myndigheten. Dessa hundstallar var undermåliga och höll inte för gällande lagstiftning. Det blev många domstolsförhandlingar, överklagandet, påhopp och skrivelser under åren. Det fram till mars då Förvaltningsrätten mer eller mindre konstaterade att polisen kan göra i princip vad som helst gällande transporter av hund. Detta för att Jordbruksverket gett polisen så vidlyftiga dispenser under åren.
Under våren 2019 började den nya hundbilen Amarok levereras. Denna bil skulle vara räddningen för polisen. Tyvärr blev det inte så. Bilen klarade precis det absoluta minimimåttet för transport av arbetande hundar. Allt annat var i princip sämre för hunden. In och uthopp för högt. Bullrig ljudmiljö. Avsaknad av kontakt mellan förare och hund och en evakueringslucka för hunden som är placerad för högt upp och med en alldeles för liten lucka. Värt att veta är att polisen inte längre har någon generell dispens för hundtransport i vanlig tjänsteutövning.
Amaroken är ett arbetsfordon, hunden transporteras på ett flak och saknar därför kontakt med sin förare på ett tillfredställande sätt. Fordonet har bladfjädring bak som gör det stötigt för hunden. Detta framfördes till berörda befattningshavare och Länsstyrelsen sommaren 2019.
Det var med blandade känslor jag tog del av artikeln i polistidningen där det framgår att hundar kan få dispens att flytta till baksätet. Glädjande är att andra än jag har reagerat på redan kända missförhållanden. Beklämmande dock att dessa kvarstår.