Helikopterolyckan med dödlig utgång utanför Göteborg utreds. Tills vidare fortsätter flygningarna som vanligt eftersom ingenting talar för att tragedin berodde något tekniskt fel.Helikopterolyckan med dödlig utgång utanför Göteborg utreds. Tills vidare fortsätter flygningarna som vanligt eftersom ingenting talar för att tragedin berodde något tekniskt fel.
Tisdagen den 24 april förolyckades baseringsledaren för Polisflygets basering i Göteborg. Helikoptern som han flög störtade vid ett skjutfält söder om Göteborg och han avled omedelbart.
Med ombord fanns också tre piketpoliser från Västra Götaland. De skadades förhållandevis lindrigt och två av dem är i skrivande stund helt sjukskrivna och en arbetar delvis.
– De hade en otrolig tur och kommer som det ser ut i dag att återgå i tjänst, säger Anders Fredling, huvudskyddsombud, länsordningspolisen i Västra Götaland.
Han beskriver hur olyckan skakade om myndigheten.
– Som piketpolis vet man att man sysslar med något som kan vara farligt. Att flyga är inte heller riskfritt, säger han och fortsätter:
– Ändå tror man aldrig att det ska gå snett. Han var känd för sin extrema noggrannhet och kompetens.
Krisberedskapen fungerade bra
Alla som på något vis kom i kontakt med olyckan erbjöds psykosocialt stöd. Enligt Anders Fredling fungerade krisberedskapen bra.
Per Linderberth, Polisflygets chef, fattade omedelbart beslut om flygförbud för Polisflygets samtliga helikoptrar. Dels med hänsyn till personalen och dels i avvaktan på Haverikommissionens bedömning efter platsundersökningen.
Efter att ha besiktigat olycksplatsen konstaterade haverikommissionen att ingenting tyder på att tragedin orsakades av tekniska fel.
Tre dagar efter olyckan fick personalen därför återgå i flygtjänst för egen flygträning och den 30 april var Polisflyget åter i operativ flygtjänst.
– Besluten att återgå i flygtjänst och operativ tjänst är förankrade hos psykologer vid Försvarets Rekryterings Centrum, FRC, samt hos Polisflygets flygande personalen, säger Per Linderberth.
Haverikommissionen kommer att lägga fram en fullständig rapport om olycksorsaken tidigast om ett år.