Polisens trafiksäkerhetsarbete är lågprioriterat och kontrollerna görs vid fel tillfällen på dygnet. Det visar polisforskaren Stefan Holgerssons ännu opublicerade rapport.
Polisens trafiksäkerhetsarbete är lågprioriterat och kontrollerna görs vid fel tillfällen på dygnet. Det visar polisforskaren Stefan Holgerssons ännu opublicerade rapport.

Stefan Holgerssons nya forskning visar att nykterhetskontroller inte görs när risken för rattfylleri är som störst, utan istället när poliserna har tid mellan andra arbetsuppgifter. Samma mönster gäller hastighetskontrollerna. Trafiksäkerhetsarbetet har tidigare kritiserats för att styras av kvantitativa mål och pinnjakt. I sin rapport presenterar Stefan Holgersson nu en ny styr- och uppföljningsmodell för att råda bot på detta.
– Glädjande nog har en del myndigheter visat intresse att förändra styrning och uppföljning, medan andra fortsätter precis som förut. Jag hoppas att genomförandekommittén i rekryteringarna fångar upp den här oviljan till förändring hos de här cheferna, säger Stefan Holgersson till Polistidningen och fortsätter:
– Om vi skall få en bra organisation måste vi ha chefer som har ett intresse av att lyssna på forskning och utveckla verksamheten och som inte fortsätter i precis samma fotspår som förut.