Annons
Annons

”Hur kan Titan vara så uselt?”

Bristerna i Titan gick inte att upptäcka genom tester och piloter. Det skriver Polisens it-avdelning som svar på kritiken om att systemet släpptes innan det var driftsäkert.
18 december 2024, 07:48

Enligt Polisens it-avdelning finns Titan installerat i närmare 1 500 polisfordon. Systemet är byggt för att innehålla fem huvudsakliga förmågor: radio, navigation, video, automatisk avläsning av registreringsskyltar samt radar för hastighetsövervakning. Men bara de tre första är i drift.

Uppenbarligen har driften inte varit helt smärtfri, för när Polistidningen efterlyste frågor från läsarna om Polisens fordon handlade många av dem om strul med just Titan.

Fråga hur Titan kan vara så uselt.
Skärm med tre miljoner problem. Vad ska man göra för att minimera problemen med värme, myrornas krig, glapp, osynk mellan skärm och handenhet och så vidare?

Det är Polismyndighetens it-avdelning som ansvarar för Titan. Vi har försökt få en intervju med någon ansvarig där. Beskedet från avdelningen är att man bara svarar skriftligen.

Enligt svaret från it-chef Tomas Landeström har avdelningen startat ett omfattande kvalitetsarbete för att åtgärda bristerna med bland annat överhettning och glapp i kablar. Det innefattar inte bara Titan utan också de produkter som Polisens fordonsleverantörer tillhandahåller. Enligt it-avdelningen har det visat sig att vissa av problemen med Titan kan ha orsakats av fordonsleverantörernas kablar. Därför görs en översyn av kablage hos alla leverantörer.

Titan är ett system som styrs via en skärm som finns installerad i 1.400 polisfordon. Foto: Per Hagström.
Varför släppte man Titan utan att det var dugligt att driftsätta?

It-avdelningen menar att bristerna i Titan var av den karaktären att de inte kunde upptäckas förrän ett stort antal fordon togs i drift, alltså efter att pilotverksamheten var avslutad.

Enligt avdelningen sker överhettning aldrig när Titan används under färd utan bara i mer extrema fall, till exempel när en bil står parkerad i starkt solljus under lång tid en het sommardag. Glapp i kablar förekommer bara i vissa fordon. Därför upptäcktes dessa fel först när ett större antal bilar hade tagits i bruk, enligt it-avdelningen.

När kommer det nationella lathundar för hur man löser problem med Titan så jag slipper skriva lokala motsvarigheter?

It-avdelningen svarar att man inte planerar att ge ut några lathundar utan fokuserar på att åtgärda de brister som finns.

Hur blir det med uppdatering av kartorna i Titan? Väldigt ofta leds man in på återvändsgränder och på cykelbanor där man inte kommer igenom på grund av grindar och betongsuggor eller liknande.

It-avdelningen svarar att kartstödet bygger på vägdata som levereras av en extern leverantör och styrs av de regler som har satts upp för navigering. Enligt avdelningen kan en felaktig rutt bero på fel i vägdata. Det har troligen sin grund i förändringar i vägnätet som inte hunnit införas i kartstödet, alternativt att kartstödet inte har hunnit uppdateras till det aktuella fordonet.

Vad gäller navigation på cykelbanor så omfattas inte dessa av navigationsstödet eftersom det finns för många oförutsägbara hinder som till exempel betongsuggor.

Vad är tidsplanen på radar och ANPR?
När kan kamerorna i fordonen tänkas tas i bruk?
När kommer 360-graderskamerorna och automatisk avläsning av registreringsskyltar?

Kameror som kan filma 360 grader runt fordonet är nu i drift i över 700 polisbilar, enligt it-avdelningen. Och det finns legala möjligheter att använda dessa. Nya fordon som tas i drift framöver kommer att innehålla kamerafunktionen, och befintliga fordon uppdateras med denna efter hand.

Det finns även kameror i polisbilarnas kupé men de är inte i drift ännu. It-avdelningen har i stället prioriterat utvecklingen av ANPR och radar. ANPR, alltså automatisk avläsning av registreringsskyltar, testas och ska införas under 2025. Till att börja med blir det en pilotverksamhet och därefter ett införande i större skala.

Utvecklingen av radar för hastighetsövervakning påbörjas under 2025 och planeras att införas successivt under 2026, enligt it-avdelningen.


VAD ÄR TITAN?

Titan är ett system som styrs via en skärm som finns installerad i 1 400 polisfordon. Titan innehåller fem huvudsakliga förmågor: radio, navigation, video, ANPR samt radar. De tre förstnämnda förmågorna är i drift, enligt Polisens it-avdelning.

Källa: Polisens it-avdelning

Ämnen i artikeln

Dela artikel:

Facebook
X
E-post
Annons
Annons

Är du intresserad av ett nyhetsbrev från Polistidningen?

The quick, brown fox jumps over a lazy dog. DJs flock by when MTV ax quiz prog. Junk MTV quiz graced by fox whelps. Bawds jog, flick quartz, vex nymphs. Waltz, bad nymph.

Andra läser
Mest läst