När den skånska vintern slog till var polisen beredd. Ett nyetablerat samarbete med snabba insatser gav resultat och det vanliga snökaoset uteblev.När den skånska vintern slog till var polisen beredd. Ett nyetablerat samarbete med snabba insatser gav resultat och det vanliga snökaoset uteblev.
När det första snöovädret drog in över Sydsverige under mellandagarna varnade SMHI för att effekterna kunde bli värre än tidigare år. Men det nyupprättade samarbetet mellan polisen, kommunen, räddningstjänsten och sjukvården fungerade. En stab inrättades i Ystad och poliseskorterad karavankörning med 100-tals lastbilar organiserades omgående.
– Vi har lärt oss med tiden. I början av året tvingades vi stänga 65:an, livsnerven. Det var inte roligt med hela sträckan till Malmö igenproppad av fastkörda bilar, säger Patrik Ahrlin, polisinsatschef.
Staben är upprättad på brandstationen i Ystad. Kaffemuggar, frallor och marmelad står på ett bord. Kartor finns till hands. Kommunens säkerhetschef, Thomas Andersson, uttrycker en stilla förhoppning om att det ska bli någon grad varmare, då skulle snön ligga stilla istället för att samlas på vägarna.
– Men vi klarar det hur det än blir. Alla resurser har ställts till detta rums förfogande, säger han.
Ett 20-tal poliser arbetar med snörelaterade problem. En kollega har snöat inne och hämtats på morgonen i en terrängbil 11 som lånats av Civilförsvaret. De vanliga arbetsuppgifterna är färre än vanligt ? det skånska samhället brukar gå på sparlåga när snön till slut kommer.
För alla som bor på platser där det snöar mer än några dagar per år verkar det skånska snöproblemet obegripligt. Handlar det om sydländsk ovana? En märklig vinterrädsla? Hur kan ett par decimeter som töar bort efter några dagar lamslå landets södra landsände? Men det går snabbt när snöglopp, drivor och obefintlig sikt förvandlar slätten till en bilists mardröm. Plötsligt blir Österlen en isolerad avkrok där bara några trädkvistar visar att det faktiskt finns äppleodlingar under allt det vita.
På söderslätt ligger åkrarna höstsvarta medan vägarna täcks av metertjock snö som vinden samlar i drivor. Oförberedda förare med sommardäck åker i diket, de avlägsna gårdarna där det finns gott om traktorer, men inga snöskotrar, isoleras och äldreboenden i småorter måste undsättas med helikopter.
Sjöfarten fungerar däremot bra. Bilfärjor från kontinenten fortsätter att angöra kajerna och strömmen av tungt lastade långtradare fortsätter att rulla iland. Yrkeschaufförerna ser sig omkring i Ystads eller Trelleborgs hamnområden utan att upptäcka mer än enstaka snöfläckar. Många är vinterovana, de får rådet att avvakta men ger sig ändå ut på Skånevägarna och blir inte sällan en del av pärbandet med lastbilar som sitter på E 65.
– Varje år har vi några dagars enorma problem som folk uppåt landet nog har svårt att förstå. Att vi snabbt organiserade en lastbilskaravan i år gav resultat, säger Patrik Ahrlin.
Ute tar snöfallet fart med förnyad kraft, men några trafikolyckor inträffar inte. Varningarna har nått fram och människor håller sig hemma. De som försöker använda bilen kör fast innan de kommer utanför gårdsplanen. Närmare Österlen ökar snömängden och från Löderup och norrut går det inte att ta sig fram med vanliga fordon.
Istället används Civilförsvarets bandvagnar som står i kontakt med staben i Ystad. En av förarna, Mats Johansson anser att Skånepolisen borde fundera på att köpa in en egen bandvagn istället för att låna.
– Det blir problem med sekretessen exempelvis. Vår personal som åker med får inte höra vad som sägs på radion.
Samtidigt tycker han att samarbetet med polisen och räddningstjänsten fungerar bra.
– I dag märktes skillnaden. Om organisationen inte är förberedd och vi har otur är det märkligt hur illa det går. Förhoppningsvis var ovädret för ett år sedan det sista som resulterade i kaos. //