Annons
Annons

Persontransporter – ett arbetsmiljöproblem

21 maj 2006, 00:00
Det här innehållet kommer från vår tidigare hemsida och kan därför se annorlunda ut.

Reaktionerna är kraftiga i Jönköpings län sedan arrester stängts. Nu blir transporterna av frihetsberövade personer längre och farligare i fordon som inte är byggda för ändamålet.Reaktionerna är kraftiga i Jönköpings län sedan arrester stängts. Nu blir transporterna av frihetsberövade personer längre och farligare i fordon som inte är byggda för ändamålet.

– Jag tänker driva den här frågan. Det måste bli en förändring, eftersom våra bilar inte är byggda för att säkert transportera exempelvis drog- eller alkoholpåverkade och psykiskt sjuka, säger Krister Linnell, polisförbundets huvudskyddsombud i Jönköpings län.

Han har reagerat på det ökande antalet transporter av ibland mycket stökiga personer som sker i vanliga polisbilar, med stor risk för olyckor som följd.

På småländska höglandet ska frihetsberövade personer köras till Eksjö. Arrester finns också i Vetlanda och Tranås, men dessa används inte längre.

Krister Linnell berättar att det var två allvarliga olyckstillbud på grund av transporter av stökiga personer i vanliga polisbilar förra året. I det ena fallet slutade det med att polisbilen körde av vägen i hög hastighet.

I en skrivelse till Rikspolisstyrelsen har han redogjort för problematiken, men har inte fått något svar.

– Man måste anpassa polisens fordon så att de transporter som görs blir godtagbara enligt arbetsmiljölagen. Det här är ett problem över hela landet. Polismyndigheten här i Jönköpings län inser och vill lösa problemen, säger Krister Linnell, som nu hoppas att poliser på fältet i hela Sverige reagerar och tar kontakt med sina skyddsombud.

Lennart Abony som är arbetsplatsombud för polisförbundet i Vetlanda håller med om att något måste göras.

– Vi har inget mot att i vårt arbete utföra längre transporter, men vi måste ha lämpliga fordon. Det är inte utryckningsfordonen, säger han.

Lennart Abony tycker också att man ska se om det kan finnas andra mer flexibla lösningar så att flera arrester kan hållas öppna vid behov.

– Man kanske kan samverka med räddningstjänsten eller ordningsvakter, det måste undersökas vidare, säger han.

Lennart Abony säger också att man måste dimensionera antalet poliser i tjänst efter om några ska syssla med svåra och tidskrävande transporter, eftersom man oftast inte kan ta andra uppdrag samtidigt som transporten sker.

– I nuläget finns en risk att poliser i vissa lägen drar sig för att utföra sitt jobb och frihetsberöva lobbar och liknande för att slippa en farlig och jobbig transport, säger han.

Ola Antonsson

Ämnen i artikeln

Dela artikel:

Facebook
Twitter
E-post
Annons
Annons

Är du intresserad av ett nyhetsbrev från Polistidningen?

The quick, brown fox jumps over a lazy dog. DJs flock by when MTV ax quiz prog. Junk MTV quiz graced by fox whelps. Bawds jog, flick quartz, vex nymphs. Waltz, bad nymph.

Andra läser
Mest läst