Skånepolisen borde få en egen helikopter igen. Det fastslås i en ny rapport.
– Oerhört glädjande, säger Hans Järvestam, länsoperativa avdelningen.Skånepolisen borde få en egen helikopter igen. Det fastslås i en ny rapport.
– Oerhört glädjande, säger Hans Järvestam, länsoperativa avdelningen.
Turerna kring polisens helikopter i Skåne har varit många. 2007 granskade RPS polisflyget och utredarna fastslog att den då befintliga helikoptern inte utnyttjades optimalt.
Samma år inträffade tragedin då baseringsledaren för Polisflygets basering i Göteborg, Tord Andersson, förolyckades när helikoptern han flög störtade. Slutligen bestämde dåvarande rikspolischefen Stefan Strömberg att baseringen i Skåne skulle vara vilande tills vidare. Helikoptern som till dess varit baserad i Skåne flyttades till Göteborg för att ersätta den som förlorats i samband med olyckan.
Nu har Sten-Olov Hellberg, länspolismästare i Dalarna, utrett Polisflyget på RPS uppdrag. Han har bland annat kommit fram till följande slutsatser: En helikopter bör baseras i Skåne. Helikoptrarna ska användas mer vid bekämpning av vardagsbrott men också sättas in mot den organiserade brottsligheten. En ny helikopter måste införskaffas, en stor modell för transportering av nationella insatsstyrkan.
Dessutom anser Hellberg att svensk polis bör snegla på kollegorna i Norge. Där har varje helikopter en besättning på tre personer, en uppdragsledare, en pilot och en operatör.
Lättnad i Skåne
Hans Järvestam, tillförordnad chef för länsoperativa avdelningen i Skåne, är påtagligt nöjd med utredningen.
– Vad jag förstår slår utredaren fast att en helikopter ska återföras hit. Men hur lång tid det kan ta innan vi är där vet ingen, säger han.
Sedan baseringen i Skåne förklarades vilande har Skånepolisen fått begära helikopterstöd via RKP. Vanligtvis tar det omkring två timmar att flyga till Malmö. På plats måste dessutom helikoptern tankas innan den kan användas.
– Helikoptern gör som bekant stor nytta exempelvis vid rån, som vi har haft mycket problem med, säger Hans Järvestam och tillägger:
– Men ifall utgången någon gång har påverkats av att vi inte har en egen helikopter vill jag låta vara osagt. Det är en hypotetisk frågeställning.
Trots slutsatserna i utredningen är det inte säkert att baseringen i Skåne återupprättas. Under hösten kommer RPS att samla fler åsikter genom en internremiss. Förhoppningen är att svaren hinner sammanställas före årsskiftet.
Slitna hangarer
Ett av argumenten mot skånebaseringen är att lokalerna vid Sturups flygplats är nedgångna.
– Jag tycker ändå att helikoptern ska finnas nära Sturup. Kanske får man se över lokalerna, säger Sten-Olov Hellberg.
Ett annat argument har varit att det råder brist på helikopterförare och att det är ekonomiskt fel att ha en helikopter stående utan att kunna utnyttja den maximalt. Sten-Olov Hellberg tror inte att detta kommer att vara ett problem på sikt.
– Det går ju att utbilda mer folk om det skulle behövas i framtiden, säger han.