ANNONS:

ANNONS:

 
 

Det här är förstasidan på Polistidningen nummer 5. Den delas ut i oktober till dig som är medlem eller prenumerant.
Om du inte fått tidningen, kontakta Polisförbundet: medlemsservice (at) polisforbundet (punkt) se

Skatteverket meddelar att de just nu inte prioriterar att skicka ut Polistidningen till medlemmar med skyddade personuppgifter. Tidningen skickas ut i mån av tid, pga corona.

Läs mer om Polistidningen här.

 

Ordförandeord

”Därför ska vi bli mer aktiva inom kriminalpolitiken”

Lena Nitz, ordförande

 
 
 

 
 

Arkiv

Nya Pust stoppat

Publicerad 2013-03-06

Aktuellt En vecka efter sjösättandet stoppade RPS användandet av den nya versionen av polisens utredningsstöd Pust.

(Uppdaterad 12 mars)

Lanseringen av Pust Siebel har skjutits upp i flera omgångar, men 25:e februari togs systemet i skarp drift.  Under de första dagarna stötte användarna på mängder av problem, erfar Polistidningen. Det handlar bland annat om orimligt långa avrapporteringstider, på upp till sex timmar för enkla ärenden, men även om allvarliga buggar.

Fem myndigheter valde därför att stoppa Pustanvändningen, däribland Stockholmspolisen, där Fabian Forsgren är införandeansvarig. Torsdagen den 28:e februari drog han i nödbromsen.

– Det handlade både om brister i användarvänlighet och i rättssäkerhet, säger han till Polistidningen.

Efter samtal med RPS, som lovade att lösa problemen, valde Polismyndigheten i Stockholm ändå att börja använda nya Pust igen redan dagen därpå, berättar Fabian Forsgren.

–  Men då i mindre skala och lite försiktigt. Vi uppmanade alla att dubbelkolla rapporterna så att allt verkligen stämde.

3 mars beslutade ändå RPS att stoppa allt användande av nya Pust i hela landet. I nuläget sker därför all avrapportering åter i Rar och Durtvå.  Polistidningen har sökt de ansvariga på RPS för en kommentar.

Charlotte Nichols, som är ombudsman på Polisförbundet, är kritisk till hela hanteringen av Pust Siebel.

– Jag vill börja med att påpeka att Polisförbundet är positiva till Pust som utredningsstöd och att vi får ett verktyg som underlättar hanteringen i hela rättskedjan, säger hon.

Hon har sedan förra våren deltagit i en arbetsgrupp på RPS där hon påtalat vikten av att man skapar så goda förutsättningar som möjligt för alla användare.  Hon har framfört synpunkter om användarvänlighet, om utförliga tester, om att först lansera en pilot och om en rejäl utbildningssatsning. På punkt efter punkt har hon fått bristande gehör, berättar hon.

– Kom inte och säg att poliserna är oengagerade och inte levererar. För ger man dem sådana här förutsättningar så har de inte en chans att vara effektiva, säger Charlotte Nichols.

I dagsläget är några myndigheter åter igång i vad RPS kallar pilotdrift av Pust Siebel. Mer om detta kommer inom kort.