Annons
Annons

Blåser på i jakten på skotrarna

Det här innehållet kommer från vår tidigare hemsida och kan därför se annorlunda ut.
Foto: Magnus Laupa
Foto: Magnus Laupa

Sommar, skärgård, sol. Och båtfylla, narkotika och slagsmål. Sjöpolisen har det som mest hektiskt då de flesta tar semester.

Foto: Magnus Laupa
Foto: Magnus Laupa

Sommar, skärgård, sol. Och båtfylla, narkotika och slagsmål. Sjöpolisen har det som mest hektiskt då de flesta tar semester.

Skärpta regler för alkohol på havet har betytt mycket för säkerheten, enligt Per Torelm som är sjöpolis i Stockholm. Han tycker att 0,2 gränsen fått båtfolket att ändra beteende.

– Vi genomför många nykterhetskontroller och det vet förarna. Nu tänker många på samma sätt som de gör med bilåkandet. Någon håller sig nykter och kör. Man stannar en dag extra efter midsommar för att vara på säkra sidan, säger han.

Han är en veteran i sammanhanget och har varit knuten till sjöpolisen i över 20 år. Nu arbetar han vid Västerortspolisen under vintern. Till sommaren är han till sjöss med Nacka hamn som utgångspunkt. Här ligger en militär stridsbåt 90 och en specialtillverkad polisbåt redo vid kaj. Stridsbåten är ombyggd och kanonen borttagen. Numera gör den tjänst hos sjöpolisen. Tämligen gammal men försedd med två nya dieselmotorer vars 1800 hästkrafter driver båten i 50 knop, närmare 100 kilometer i timmen.

– Vi är väldigt nöjda med henne, men visst krävs det mycket underhåll och en nypa ömhet. Vi lär inte få en ny i första taget, säger Per Torelm.

Kollegan Oscar de Soto är färskare. Han började som ”sommarbarn” men har nu full tjänst.

– Sommarbarn kallar vi kollegorna som testar sjölivet. Alla som söker sig hit har ett genuint intresse för havet. För mig handlar det om det perfekta jobbet och den perfekta arbetsplatsen, säger han.

Både Oscar de Soto och Per Torelm är spända inför hur omorganisationen kommer att påverka sjöpolisen som för närvarande sorterar under den operativa avdelningen. De konstaterar att det rör sig om en verksamhet som ofta ifrågasätts i kärva ekonomiska tider. Samtidigt har stora nedskärningar redan genomförts och det är bara Stockholm och Bohuslän som har sjöpolis. Per Torelm påpekar att många inte känner till specialkompetensen som finns i huset. En egen kriminalavdelning med sju utredare sysslar med alla typer av brott i marin miljö.

– Spännvidden är stor. Dödsfall, fiskebrott, stölder, båtar på drift. Dessutom samtränar vi mycket med piketen och utför tekniska undersökningar både på land och under vattenytan.

Under senare år har kontroll av vattenskoterförare tagit alltmer tid.

Skotrarna kan komma upp i 100 kilometer i timmen och i princip vem som helst får köra. För polisen är det svårt att hinna med, speciellt om de passerar låga broar och kanaler under ett efterföljande. Oscar de Soto understryker att många förare är seriösa. Samtidigt är det, enligt honom, tydligt att åtskilliga grovt kriminella kör och att stulna skotrar som säljs till vrakpris är en lukrativ brottslighet.

– Därför har vi nyligen startat riktade insatser mot skotrar. När vi kollar förarna stöter vi på narkotikabrott stöld och häleri.

I sjöpolisens hangar står ett tiotal skotrar som beslagtagits i samband med insatsen.

– Vi sprängde en större liga med kriminella som gillar att köra och vill ha billiga maskiner.

Sjopolisen1

Ämnen i artikeln

Dela artikel:

Facebook
X
E-post
Annons
Annons

Är du intresserad av ett nyhetsbrev från Polistidningen?

The quick, brown fox jumps over a lazy dog. DJs flock by when MTV ax quiz prog. Junk MTV quiz graced by fox whelps. Bawds jog, flick quartz, vex nymphs. Waltz, bad nymph.

Andra läser