Det danska taxibolaget 4×48 Taxi Nord hjälper numera Nordsjællands polisdistrikt med spaningsuppdrag och att söka efterlysta personer och fordon.
Det danska taxibolaget 4×48 Taxi Nord hjälper numera Nordsjællands polisdistrikt med spaningsuppdrag och att söka efterlysta personer och fordon.
Samarbetet ska bädda för ett effektivare polisarbete.
– Vi vill få fler ögon i samhället när vi går ut med en efterlysning av en person eller av ett fordon, berättar Finn Borch Andersen, polisdirektör hos Nordsjællands Politi.
Nordsjællands Politi
Huvudstation: Helsingør samt fyra stycken lokalstationer.
Omfattning: Täcker 13 kommuner med totalt närmare 580 000 invånare.
Anställda: Cirka 850 stycken.
Taxiförarna ska inte på något sätt ingripa eller på egen hand förhindra eller avstyra brottsliga aktiviteter.
– I synnerhet humanitära uppgifter som vanligtvis är polisiärt resurskrävande kan lösas mycket enklare genom samverkan med taxiförarna.
Vilken avvägning gör polisen för att taxichaufförerna ska slippa att hamna i obehagliga och svårhanterliga situationer?
–Vi gör en bedömning innan vi skickar ut för att så långt det är möjligt klargöra att det inte finns någon som helst risk för att föraren kan råka illa ut. Allt bygger på frivillighet och de som känner att de inte vill eller kan bidra behöver inte vara med.
Polisens ledningscentral kommunicerar via sms med Taxi Nords driftcentral som skickar ut önskade meddelanden till bilarnas informationsskärmar.
– I dagsläget handlar det enbart om textmeddelanden men inom kort ska vi också få möjlighet att skicka bilder på personer och föremål.
Drygt 1 200 taxiförare fördelat på 600 bilar som kör omkring i området norr om Köpenhamn är knutna till samarbetet som är frivilligt för den enskilde chauffören. Enligt taxibolagets ledning medverkar dock samtliga förare i satsningen. Köpenhamn omfattas inte av samarbetet.
För att satsningen ska lyckas krävs att en viss mängd förare deltar i samarbetet för att en efterlysning ska hanteras effektivt.
–Det måste också finnas en viss befolkningstäthet. Jag har svårt att tro att tjänsten skulle fungera i glesbygd. Det är även tveksamt om den fungerar i storstäder, där det kan finnas risk för överinformation med alla storstadens intryck och miljöer, menar Finn Borch Andersen.
Någon ersättning annat än eventuell imageförstärkning för taxibolaget utgår inte.
Johan Erichs
Frilansjournalist