Annons

Annons

Tåg kör trots poliser på spåret

Det här innehållet kommer från vår tidigare hemsida och kan därför se annorlunda ut.
Foto: Eva Schoultz
Foto: Eva Schoultz

Trots garantier om tågstopp rullar tåg när poliser jobbar på järnvägsspåret med att förhindra självmord och ta hand om offer.

Foto: Eva Schoultz
Poliser, andra som jobbat på spåret, samt evakuerade passagerare har svävat i fara när tågtrafiken rullat trots utlovat tågstopp.  Foto: Eva Schoultz

Trots garantier om tågstopp rullar tåg när poliser jobbar på järnvägsspåret med att förhindra självmord och ta hand om offer.
Polistidningen har funnit flera fall där polismän varit i fara.
– Innan jag själv råkade ut för det hörde jag om tidigare fall, obegripligt och slarvigt, säger Örebropolisen Mårten Segerström.

Vid en genomgång har Polistidningen funnit flera allvarliga tillbud de senaste åren när Trafikverket inte stoppat tågtrafiken trots löften till länskommunikationscentralen (LKC).

I maj 2014 anmälde Mårten Segerström, biträdande huvudskyddsombud i Örebro län, en ”mycket allvarlig händelse” till Arbetsmiljöverket. Efter ett larm om att en obehörig man setts på spåren i Hallsberg ingick han i en patrull som åkte till platsen. Enligt anmälan ringde en operatör på LKC till Trafikverket och det beslutades om tågstopp. Därefter ringde operatören ytterligare en gång för att verkligen försäkra sig om det rådde ett totalt stopp. Patrullen gick sedan upp på spåret för att söka efter mannen. Strax innan de gick av banvallen kom tåg från båda hållen.
– Tågen körde i runt 40 kilometer i timmen och det var ingen omedelbar risk för att vi skulle träffas. Jag förmodar att någon tog ett eget dumt initiativ för att spara tid, säger Mårten Segerström och fortsätter:
– Men det var ändå väldigt obehagligt. Sedan ska man inte heller glömma att om det finns en självmordsbenägen person på platsen kan han eller hon triggas att kasta sig under tåget.

En anställd på Trafikverket är nu anmäld för tjänstefel och en förundersökning har inletts. Dessutom är rangergården där tillbudet inträffade numera inhägnad.
– Jag vill inte hänga någon enskild, för mig handlar det om att något sådant aldrig mer ska hända, säger Mårten Segerström.

I början av juli 2014 skedde ändå ett liknande tillbud. Det anmäldes av Lars Hammarsjö, sektionschef vid Norrortspolisen i Stockholm, till Arbetsmiljöverket som en allvarlig incident:

I samband med att en man hoppat från en bro och landat på spåret norr om Upplands Väsby tog sig en polispatrull tillsammans med ambulanspersonal in på spårområdet. LKC kontaktade Trafikverket som garanterade ett trafikstopp.

Trots det lämnade ett pendeltåg stationen och körde norrut mot olycksplatsen.
– Kollegorna blev rejält skärrade. Tåget körde ju snabbt. En del reagerar med svordomar, andra börjar fundera på vad som kunde ha hänt.

LKC tog förnyad kontakt med Trafikverket som återigen lovade att trafiken skulle stoppas, men något gick fel.
– Poliserna arbetade på banvallen när det kom ytterligare ett tåg. Det fungerar inte att koncentrera sig och stålsätta sig inför en fruktansvärd syn och samtidigt kolla om det kommer tåg. Jag anmälde det som ett arbetsmiljöbrott, säger Lars Hammarsjö.

Han konstaterar att han fortfarande litar på beskeden från Trafikverket.
– Det gör jag, men händer det ytterligare en gång är förtroendet förbrukat.

”Mycket allvarligt”

– Det ska inte hända, men har tydligen ändå hänt, säger Stefan Björkqvist, säkerhetschef på Trafikverkets trafikavdelning.

Stefan Björkqvist säger sig tro att tillbuden beror på den mänskliga faktorn och missar i kommunikationen mellan SOS Alarm, Trafikverket och LKC.
– Vi har stora problem med suicidala personer. Många ska samverka för att hantera dessa händelser och ingen av dem arbetar på spåret ska utsättas för risker. Sedan ska allt koordineras med kravet att tågen ska gå i tid.

Menar du att föraren kan låta bli att stanna för att undvika förseningar?
– Nej, från Trafikverkets sida kompromissar vi aldrig med säkerheten. Har LKC tagit kontakt gäller tågstopp. Kör föraren ändå eller kör mot rött tas han ur tjänst och måste kanske köra upp igen. Reglerna är stenhårda.

Hur förklarar du att tågen ändå rullar?
– Jag kan inte det. Vid något tillfälle har det skett missförstånd då en viss sträcka stoppats men poliserna gått upp på spåret någon annanstans. Vissa incidenter utreder vi själva, andra hamnar hos Statens haverikommission.
– De tillfällen du nämner känner jag inte till men det verkar mycket allvarligt. Det går inte heller att skylla på att många aktörer är inblandade eftersom Trafikverket har det totala ansvaret. Jag sätter två säkerhetshandläggare på att utreda vad som hänt och återkommer inom två veckor.

 

Liknande händelser

Värnamo 2012. Två poliser som sökte efter en självmordsbenägen man fick kasta sig undan tåget, trots information om tågstopp.

Eksjö 2012. En polispatrull befann sig några meter från rälsen i Eksjö i närheten av en självmordsbenägen man. Trots det utlovade stoppet kom ett tåg.

Uppsala 2012. En polispatrull i Uppsala genomsökte spårområdet efter en obehörig. Ett tåg passerade trots besked om stopp.

Hässleholm 2013. Ett X2000-tåg fick klartecken passera ett Öresundståg vars passagerare höll på att evakueras. Efteråt var Trafikverket självkritiskt då detta strider mot de egna reglerna.

Ämnen i artikeln

Dela artikel:

Facebook
Twitter
E-post

Är du intresserad av ett nyhetsbrev från Polistidningen?

The quick, brown fox jumps over a lazy dog. DJs flock by when MTV ax quiz prog. Junk MTV quiz graced by fox whelps. Bawds jog, flick quartz, vex nymphs. Waltz, bad nymph.

Andra läser

Är du intresserad av ett nyhetsbrev från Polistidningen?

The quick, brown fox jumps over a lazy dog. DJs flock by when MTV ax quiz prog. Junk MTV quiz graced by fox whelps. Bawds jog, flick quartz, vex nymphs. Waltz, bad nymph.

Andra läser