Annons

Annons

Det här innehållet kommer från vår tidigare hemsida och kan därför se annorlunda ut.
Från vänster: Mathias Pettersson, Olle, Joakim Wendel, Uffe Foto: Emma Eneström
Från vänster: Mathias Pettersson, Olle, Joakim Wendel och Uffe. Foto: Emma Eneström

-Vi är lite som ett bra larm, när de vet att vi finns kommer de inte, säger hundföraren Mathias Pettersson.
För ett par år sedan var det fullt upp för gränspolisen i Algeciras men nu tar sig flykten till Europa andra vägar.

Från vänster: Mathias Pettersson, Olle, Joakim Wendel, Uffe Foto: Emma Eneström
Från vänster: Mathias Pettersson, Olle, Joakim Wendel och Uffe. Foto: Emma Eneström

-Vi är lite som ett bra larm, när de vet att vi finns kommer de inte, säger hundföraren Mathias Pettersson.
För ett par år sedan var det fullt upp för gränspolisen i Algeciras men nu tar sig flykten till Europa andra vägar.

Minerva

I Minervaprojektet ingår 30 spanska poliser och 42 poliser och civila från 14 andra europeiska länder.
Det är spansk polis som leder arbetet som pågår under sex veckor varje sensommar, när trafiken från Afrika är som tyngst och många vänder hem från semestern.

Över hamnen ligger ett lock av dis orsakat av alla motorer som står på, såväl på land som i vattnet. Hundförarna Joakim Wendel och Mathias Petterssons hyrbil står också och brummar, för utan AC blir det för varmt för Olle och Uffe i bakluckan.   Vi står på en kaj och spanar efter en godsfärja och här finns ingen skugga.
– Vi kan inte ha hundarna ute heller. De bränner tassarna, säger Joakim Wendel.

När operation Minerva drog igång för sex år sedan var hamnen här slutstation för många som försökte ta sig illegalt in i EU via Marocko på andra sidan sundet. En del lyckades, hängande under lastbilar, gömda under packning i personbilar eller till och med inne i instrumentbrädan. Men många stoppades också av Frontex personal. När båten vi väntar på äntligen närmar sig sneglar poliserna mot vattenytan. Att gömma sig innanför propellerns rotorblad för att sedan hoppa av och simma i land förekommer också som knep för att ta sig förbi kontrollen.
– Du ska se utrymmena de suttit på. Kraften i de där propellrarna. Då har man inte mycket att förlora, konstaterar Mathias Pettersson.

Arbetstider

Så här jobbar Joakim och Mathias
Dag ett: 14.30-21.30, dag två/tre: 6.30-14.30 och 21.30-06.30, dag fyra och fem fridagar.

Till vardags jobbar han och Olle i Härnösand. Olle är tränad att söka personer och droger. Uffe har tillägget vapensök. Han och föraren Joakim Wendel hör hemma i Ystad. Det är första utlandstjänsten för alla fyra och de har precis börjat få en uppfattning om arbetet efter ett par veckor på plats. Sammanlagt sex veckor är de utlånade till Minerva.

På senare år har hamnen i Algeciras kommit att bli en ”andra linje” i gränsbevakningen. Det har blivit tuffare att ta sig ut ur Algeriet varifrån många migranter kommer. Också i Tangér i Marocko och i Ceuta, den cirka 20 kvadratkilometer stora spanska enklaven på Marockanska sidan, har kontrollerna skärpts. I Ceuta finns också Frontexpersonal, bland annat två svenska civila dokumentexperter.

“Jag är ju här för att göra nytta och det skulle ju kännas jättebra inte minst för hundarnas skull. Men det är ju klart om man får en träff och så kryper det ut en nioårig grabb…”

Då och då markerar någon hund i lastbilar och bussar. Inte sällan har man då redan på andra sidan hittat folk gömda i fordonet. Träffarna i Ceuta och Tangér är betydligt fler. Men hur skulle det kännas att faktiskt hitta någon och kanske bidra till att stoppa den människans eventuella chanser till ett liv i Europa?
– Jag är ju här för att göra nytta och det skulle ju kännas jättebra inte minst för hundarnas skull. Men det är ju klart om man får en träff och så kryper det ut en nioårig grabb…
Å andra sidan tror både Joakim Wendel och Mathias Pettersson att det vore bättre för nioåringen i fråga att bli hittad.
– Tar han sig igenom är väl risken stor att han försvinner. Det är inte så trevliga typer som sitter här nere på torget på kvällarna, säger Mathias Pettersson och syftar på de grupper av män företrädesvis från Algeriet som samlas i kvarteren i hamnen.
De personer som upptäckts då de försökt ta sig in illegalt förs till en facilitet inne i Algeciras där de får hjälp med asylprocessen. I Spanien får inte ett ärende ta mer än 60 dagar. De flesta skickas till slut tillbaka enligt Alberto Rodriguez som är koordinator för Minerva.

När båten vi väntat på fäller ner bryggan är den tom, sånär som på ett antal tomma lastflak som inte ska lossas. Mathias Pettersson tar tillfället i akt att låta Olle träna. Den spanske hudföraren José Lopez Borrego gömmer sig mellan flaken, Olle får på sig sitt söktäcke och sätter igång. Det tar inte många minuter så är José hittad. Olle får kärlek i form av en stunds lek med en gammal avskuren brandslang.
– Det är helt nödvändigt för hundarna att få träffar ibland för att de inte ska gå ner sig.

Lön

Grundlönen betalas av polismyndigheten.
Utöver det betalas traktamente och tillägg för förtroendearbetstid. Det betalas av Frontex.

Samtidigt låter Joakim Wendel Uffe undersöka en container som står ensam ute på kajen. För ett par år sedan fick en kollega samma impuls vilket ledde till att inlåsta immigranter kunde räddas undan värmedöden i sista stund. Men den här gången kommer ingen markering från hunden och containern får stå kvar.

På huvudterminalen i hamnen växlar tempot under varje pass mellan seg väntan och intensiv trafik. Det är här alla från de stora passagerarfärjorna från Tangér passerar. Bussar, lastbilar och personbilar belamrade med lika mycket packning på taket som bilen är stor. Inte sällan ska de vidare mot länder som Frankrike och Belgien på rejält tilltryckta däck och det är inte utan att man undrar hur det ska gå till. Frontex har också förstärkt verksamheten med passkontrollanter. Ett massivt jobb när flera hundra bilar ibland väller in samtidigt. Finns det inga lastbilar på plats passar Mathias Pettersson och Joakim Wendel på att låta hundarna jobba också i personbilarna.
– Typiskt, nu satte han ett tassavtryck på en vit t-shirt, muttrar Mathias Pettersson.
Olle har precis gått igenom ett gäng ungdomars bil i jakt på eventuella droger. Dessvärre med blöta tassar eftersom marken runt bilen var spolad med vatten. Killen som äger bilen ser lagom road ut när han stuvar in en imponerande mängd saker i bakluckan igen.

“Du vet man sover sådär djupt och så vaknar man av att någon flåsar en i ansiktet.”

Skiftets första pass pågår mellan 14.30 och 21.30. Sedan är det dags att åka hem och sova. Nästa pass börjar 6.30 morgonen därpå. Ungefär halva styrkan har haft det lite dåligt med nattsömnen.
– Du vet man sover sådär djupt och så vaknar man av att någon flåsar en i ansiktet.
Lurviga schäfern Olle har tydligen haft en tuff natt i huset där luftkonditioneringen inte fungerat på flera dagar.
– De säger att de ska fixa det men det är lite mañana mañana, säger Joakim Wendel som liksom Olle haft svårt att sova i värmen. Eller rättare sagt, inte sovit alls.
Båda betonar att Frontex verkligen har påpekat problemet med luftkonditioneringen för hotellet. Över huvud taget känner de sig väldigt väl omhändertagna. Någon vecka tidigare blev Mathias biten av en tjeckisk polishund. Då såg uppdragsgivaren till att han fick bästa möjliga vård och nu har såret nästan läkt.
– När jag möter tjecken brukar jag vika upp benet såhär och säga ”amputated” skrattar Mathias Pettersson.

Två gränser

har Spanien mot Afrika vid Gibraltar sund. Den ena är över sundet mellan Marocko och Spanien.
Den andra är via Ceuta som är en spansk enklav på den marockanska sidan om Gibraltar. Det finns ett sex meter högt staket omkring enklaven som inte är större än cirka 20 kvadratkilometer. Förr var staketet bara tre meter men det höjdes eftersom så många klättrade över.
Människor flyr fortfarande illegalt över sundet mellan Afrika och Spanien. Nu med små gummibåtar i stället.
– De köper sådana som är leksaker för barn och tar sig över på. Ibland tre eller fyra. Det är naturligtvis mycket farligt. Många dör, säger Alberto Rodriguez, koordinator för Minerva.

Trots att de hoppats på att få jobba lite mer i skarpt läge tycker både Mattias Pettersson och Joakim Wendel att utlandstjänsten är ett lyft från den dagliga lunken där hemma.
– Det finns ju massor att lära och är jätteintressant att se hur de jobbar i andra länder, säger Joakim Wendel.

Marinka Degrande är hundförare från Belgien. Hon har en bordercollie specialiserad på personsök. I flera EU-länder, även Spanien, får hundarna bara ha en kompetens och de får absolut inte bitas som de svenska hundarna tränas till att göra. För Marinka Degrande hade det varit omöjligt att jobba med en schäfer eller malinois.
– I Belgien ses migranterna som gömmer sig som offer. Då får vi inte använda hundar som ger ett aggressivt intryck. Min förra hund var en springer spaniel som jag kallade min Louis Vuitton. Men jag önskar ibland att jag kunde ha en mer respektingivande hund för alla man hittar är inte snälla.

Grafik: Ali Moosavian
Grafik: Ali Moosavian

Fakta: Frontex

Alla EU-länder är skyldiga att tillhandahålla personal till Frontex operationer, som samordnar arbetet med att upprätthålla EU:s yttre gränser.

I Sverige finns en pool med ett 70-tal personer – polisanställda och tullare som är kvalificerade för uppdrag utomlands. När någon polisanställd är ute på Frontexuppdrag står polisregionen för grundlönen, medan merkostnaden i form av traktamente med mera täcks av centralt avsatta medel. Polismyndigheten har för 2015 budgeterat för 200 veckors utlandsarbete.  Budgeten kan komma att utökas något med tanke på världsläget.
Frontex har ett antal kravprofiler som polisregionerna har att förhålla sig till när de nominerar folk att skicka på jobb. När Frontex sedan har ett behov vänder de sig till medlemsländernas gränskontrollmyndigheter. I Sverige är det gränspolissektionen på Noa som via regionerna söker upp personer och handlägger utstationeringen av svensk personal. Även tullpersonal.

Sverige är särskilt bra på att bidra med hundförare. Åtta hundförare finns i poolen i dag. Tre av dem är placerade i höst. Två i Spanien och en vid den ungerska landgränsen, där trycket från människor som flyr över serbiska gränsen har ökat markant.
Källa: Patrik Engström

Foto: Nyhetsbyrån TT
Foto: Nyhetsbyrån TT

Uppdrag: Kontroll

Patrik Engström, chef för gränspolissektionen vid Noa, säger att många missförstår vad som är gränspolisernas jobb.
– Det är inte att stoppa migranterna utan att kontrollera migrationen.

Patrik Engström
Patrik Engström

Patrik Engström visar en film från de kameror som sitter på bordningsstyrkans hjälmar. På filmen närmar vi oss en öppen träbåt, kanske tio meter lång. Människorna på båten, män kvinnor och barn, sitter tätt ihop. Patrik Engström frågar hur många jag tror att de är. Jag gissar 70. Svaret är 262 personer. Många syns inte. De befinner sig under durken i fångstutrymmena. Havet är lugnt, men så fort några börjar röra på sig kränger båten oroväckande. Det är det här som ofta händer när flyktingarna ser kustbevakningen och börjar röra på sig i sin iver att bli räddade. Resultatet blir inte sällan att båten välter och människor drunknar.

Världen är orolig och trycket är enormt, inte minst från Syrien. Länderna vid Europas gränser har en tuff uppgift när målet är att ingen ska komma in i Europa oupptäckt. En vanlig metod flyktingsmugglarna i Libyen använder är att bogsera ut knappt sjödugliga båtar på internationellt vatten och italiensk sjöräddningzon, dumpa dem där och ringa sjöräddningen. Sjöräddningen finansieras alltid nationellt, även om mycket av kustbevakningsinsatserna blir till rena sjöräddningsinsatser.
– Det är jättelätt för oss, ett litet land i norr, att ha synpunkter på hur flyktingmottagandet ser ut. Men jag tycker både Italien och Grekland gör ett jättebra jobb efter sina förutsättningar. En helg med bra väder kan det komma 12 000 personer på en dag. Alla ska tas om hand och administreras.

“Om du har gått tvärs över Saharaöknen och varit med om allt många av de här flyktingarna har låter du dig inte stoppas av att du ser en patrullbåt”

Patrik Engström påminner om att polisens jobb vid gränsen inte är att stoppa människor från att ta sig in. Det är till och med förbjudet med så kallade pushbacks.
– Visst förekommer det att enstaka tjänstemän ägnar sig åt det, men upptäcks det är Frontex personal skyldiga att anmäla.
– Att stoppa migrationen är inte möjligt. Folk som behöver fly kommer alltid att göra det. Om du har gått tvärs över Saharaöknen och varit med om allt många av de här flyktingarna har låter du dig inte stoppas av att du ser en patrullbåt. Det finns ingen gränspolisiär lösning på det här.
Gränspolisens uppdrag är att kontrollera migrationen. Att se till att de som kommer in i ett land har rätt att vistas där och att se till att de som behöver söker asyl, förklarar Patrik Engström.
– Det säger ju sig självt att det är jätteosunt för ett samhälle att det vistas en massa människor där som saknar papper. Som inte finns. Sådana människor kan ju dels begå brott men kanske i första hand utsättas för brott utan att ha någon möjlighet att få hjälp.

Ämnen i artikeln

Dela artikel:

Facebook
Twitter
E-post

Är du intresserad av ett nyhetsbrev från Polistidningen?

The quick, brown fox jumps over a lazy dog. DJs flock by when MTV ax quiz prog. Junk MTV quiz graced by fox whelps. Bawds jog, flick quartz, vex nymphs. Waltz, bad nymph.

Andra läser

Är du intresserad av ett nyhetsbrev från Polistidningen?

The quick, brown fox jumps over a lazy dog. DJs flock by when MTV ax quiz prog. Junk MTV quiz graced by fox whelps. Bawds jog, flick quartz, vex nymphs. Waltz, bad nymph.

Andra läser