Under en debatt på Elmia lastbil i lördags lämnades beskedet att regeringen ska satsa 100 miljoner kronor på trafikpoliser som enbart ska jobba med cabotage. Detta enligt tidningen Transportarbetaren.
CABOTAGE
=transport inom ett lands gränser, utfört av ett företag som är registrerat i ett annat land.
Ämnet för debatten var oschysst konkurrens och motåtgärder. Peter Persson (S) i riksdagens skatteutskott sa att facket måste få makten att blockera företag samt att det måste finnas huvudmän att ställa till svars, skriver Transportarbetaren.
Peter Lundgren (SD), som jobbar med transportfrågor i EU-parlamentet, framförde i skarpa ordalag att det är polisens sak att lösa, och att det krävs fler poliser.
I det läget levererades nyheten: 100 miljoner kronor, 25 miljoner om året under fyra år, öronmärks till trafikpoliser som enkom ska jobba med cabotage med danska trafikpolisens cabotagearbete som förebild, skriver Transportarbetaren.
Fler trafikpoliser är dock inte allena saliggörande när det gäller konkurrens med olika villkor.
Tommy Jonsson, ombudsman för Transport, deltog i debatten.
– Skrota kombidirektivet, sa han. Och rätta till utstationeringsdirektivet. Det har skitit sig för bägge – de har blivit ett bra sätt att bedriva illegal cabotage. Vi känner till flera utländska företag som är här på permanent basis. Men själva säger de att de bedriver internationell trafik. Med Sverige som utgångspunkt, ja. Det kan fan inte vara meningen med direktiven, sa han enligt Transportarbetaren.