Replik
För drygt 3 år sedan avled vår 16-åriga son Alexander när han tappade kontrollen över sin moped i samband med att en civil polisbil förföljde honom i Lerum utanför Göteborg. Alexander jagades in på ett gångstråk med skymd sikt mitt i ett tätbebyggt bostadsområde med småbarn, idrottsplats och förskola. I förhör framkommer att polispatrullen ville stoppa Alexander för kontroll av förare och fordon. Det fanns inga misstankar om brott annat än att Alexander inte stannade på polismans tecken. Enligt föreskriften FAP 104-1 krävs det synnerliga skäl för att inleda ett förföljande.
Det är högst anmärkningsvärt att debattartikeln har skrivits av en polis som arbetar i just det område där Alexander förolyckades. Det är även ytterst provocerade att författaren, trots olyckan väljer att bortse från de enorma risker som våldsanvändning i samband med ett förföljande medför. Dödsolyckan är inte nämnd med ett ord.
I artikeln framstår det som om poliserna i det aktuella området följer Polismyndighetens regelverk kring förföljanden och bara står passivt och tittar på. Ungdomarna däremot målar upp en helt annan bild där förföljanden av mopeder och kränkningar av olika slag hör till vardagen. Den bilden skulle kunna förklara ungdomars ”brist på respekt” för ordningsmakten. Respekt är något man måste göra sig förtjänt av. Att fortsätta jaga unga på fordon utan skyddande kaross är inte vägen att gå för att försöka skapa ett förtroende hos yngre och kommande generationer.
Författarens extremt dåliga exempel på när en polis måste få förfölja ett fordon utan kaross, som en vinglig moped eller stöld av en MC, som dagen efter kanske kan kopplas till gängkriminalitet har ett resonemang som visar brist på förståelse till varför föreskriften är viktig. Alla förföljanden innebär inte bara en stor risk för den som blir jagad utan även för allmänheten och poliserna själva.
Efter att ha läst artikeln är det tydligt att Polismyndigheten behöver införa ännu striktare och förtydligande föreskrifter kring förföljanden och prejningar, eftersom många av dess medarbetare fortfarande inte har förstått avsikten med föreskriften. Vi hoppas att arbetet med en efterlängtad och uppdaterad FAP 104-1 leder till ökad säkerhet för alla som framför fordon utan skyddande kaross. Incidenten i Piteå och nu senast i Västervik är exempel på hur polisen absolut inte ska arbeta.
Det viktigaste är att alla ansvariga chefer måste se till att existerande riktlinjer följs och att avvik medför disciplinära åtgärder. Hade föreskriften följts tisdagen den 12 maj 2020 hade vår son levt idag.
Anna och Frode Storåker, föräldrar till Alexander
#Ride4Alex
Anna och Frode Storåker, föräldrar till Alexander
Fotnot: Den polis som körde polisbilen som följde efter artikelförfattarnas son åtalades för tjänstefel och vållande till annans död men friades i tingsrätten. Rätten ansåg det inte bevisat att polisen brutit mot polislagens föreskrifter. Domen överklagades till hovrätten som fastställde tingsrättens dom och vidare till HD som valde att inte pröva saken.