Annons

Annons

Herculeskraschens
offer identifieras

20 mars 2012, 00:00
Det här innehållet kommer från vår tidigare hemsida och kan därför se annorlunda ut.

ID-lag Umeå är på plats i Kebnekajsefjällen för att säkra de omkomna norska soldaternas identiteter. Samtidigt arbetar haverikommissionen med att utreda varför olyckan skedde.
– Det är svårt att tänka sig en extremare situation, säger kriminalteknikern Urban Johansson.

ID-lag Umeå är på plats i Kebnekajsefjällen för att säkra de omkomna norska soldaternas identiteter. Samtidigt arbetar haverikommissionen med att utreda varför olyckan skedde.
– Det är svårt att tänka sig en extremare situation, säger kriminalteknikern Urban Johansson.

Redan under helgen inleddes jobbet med att identifiera kvarlevorna efter de fem norrmän som dog då ett Herculesplan störtade i Kebnekajsemassivet. Målet är att varje avliden person ska begravas så värdigt som möjligt.
Sammanlagt deltar mellan 50 och 60 personer i arbetet. En alpin grupp med specialkompetens genomsöker området under polisens ledning.

Identifieringsarbetet utförs av ID-lag Umeå. Rikskriminalpolisen samordnar insatsen tillsammans med norsk polis och polismyndigheten i Norrbotten.
Samtidigt pågår sökandet efter planets svarta låda, för att haverikommissionen ska kunna fastslå händelseförloppet.
– Du kan kalla det två parallella spår. Men vårt arbete går ut på att i första hand hitta kvarlevor och i andra hand forsla dem till Umeå för identifiering, säger kriminalteknikern Urban Johansson, chef för ID-lag Umeå.
När Polistidningen får tag på honom befinner han sig på Kebnekajse fjällstation. Han har varit på plats sedan lördagsmorgonen och konstaterar att vädret har stabiliserat sig. En och annan storm har drivit in, men bara nattetid.
– Vi har faktiskt kunnat arbeta varje dag. Strukturen och organisationen är bra. Dessutom har vi stora resurser och arbetet går framåt, säger han.
Men Urban Johansson, som har erfarenhet av identifieringsarbete bland annat från det tsunamidrabbade Thailand, kallar ändå omständigheterna för de extremaste tänkbara.
Kvarlevorna är mycket spridda och fragmentariska. Efter kraschen har dessutom flera laviner dragit framöver området. Urban Johansson och hans kollegor flyger helikopter till platsen och landar där en främre bas har inrättats. Bandvagnar är ett alternativt färdmedel, men då tar resan två timmar.
– Det är svårt att tänka sig en extremare situation. Vi jobbar ju på en glaciär och varje dag säkrar experter oss mot laviner.
– Vi har ingen el, papper och penna gäller. Utrustning och människor sätts på svåra prov.

Går det att säga något om när ert arbete är slutfört?
– Det är omöjligt. Allt jag vet är att det är långsiktigt. Kanske måste vi lämna och får återkomma när snön smälter, säger Urban Johansson.

Fakta: ID-kommissionen

• I ID-kommissionen ingår kriminaltekniker, rättsläkare, och rättsodontologer. Rikskriminalchefen är ordförande.
• I Malmö, Göteborg, Stockholm och Umeå finns regionala ID-kommissioner.
• Ett identifieringsunderlag består av så kallade ante mortem-uppgifter: det vill säga fakta om DNA, signalement som hårfärg, längd, födelsemärken, operationsärr, tatueringar och andra särtecken.

Ämnen i artikeln

Dela artikel:

Facebook
Twitter
E-post
Annons

Annons

Är du intresserad av ett nyhetsbrev från Polistidningen?

The quick, brown fox jumps over a lazy dog. DJs flock by when MTV ax quiz prog. Junk MTV quiz graced by fox whelps. Bawds jog, flick quartz, vex nymphs. Waltz, bad nymph.

Andra läser
Mest läst