ANNONS:

ANNONS:

 
 

Det här är förstasidan på Polistidningen nummer 5. Den delas ut i oktober till dig som är medlem eller prenumerant.
Om du inte fått tidningen, kontakta Polisförbundet: medlemsservice (at) polisforbundet (punkt) se

Skatteverket meddelar att de just nu inte prioriterar att skicka ut Polistidningen till medlemmar med skyddade personuppgifter. Tidningen skickas ut i mån av tid, pga corona.

Läs mer om Polistidningen här.

 

Ordförandeord

”Därför ska vi bli mer aktiva inom kriminalpolitiken”

Lena Nitz, ordförande

 
 
 

 
 

Arkiv

Rädda ryggen med rätt bh

Publicerad 2013-09-05

Må bra Många kvinnor använder en illasittande bh och får ont i nacke och axlar.
Genom att välja rätt storlek kan du avlasta bysten och slippa problem med ryggen. 

En bh som sitter illa kan ge problem som ryggont, andningssvårigheter, bröstsmärtor och dålig hållning. När det brittiska kiropraktorförbundet gjorde en studie 2008 visade det sig att sju av tio kvinnor använder fel bh-storlek.
Carolina LePrince har jobbat med försäljning av underkläder i tio år och driver en butik mellan Lund och Malmö. Hon har gått flera företagsutbildningar i utprovning och mött otaliga kvinnor i provhytten:

– Jag skulle snarare säga att nio av tio kvinnor har fel storlek.
– Det absolut vanligaste är att man har för stor omkrets runtom. Två andra vanliga misstag är att man använder för liten kupstorlek och att man inte drar upp bh:n tillräckligt högt, säger Carolina LePrince.

Om man har för liten kupstorlek så kan brösten komma ut under bygeln, ovanför kupan eller på sidorna. Omkretsen är där själva uppbyggnaden finns och bh:n måste sitta stadigt för att orka bära upp bysten. Om bh:n sitter riktigt tajt runtom så avlastar det nacke och rygg och då behöver inte axelbanden sitta så hårt.
– Ju närmare brösten sitter mot kroppen, desto mindre väger de, säger Carolina LePrince.
Med en för stor omkrets hamnar istället all tyngd på axelbanden, vilket förstås är särskilt jobbigt om man har stor byst.
– Om du har en tung byst så är du hjälpt av en bh som är bred i ryggen. Det ger stadga och avlastning. Tänk även på att försöka sträcka på dig, många sitter lite lätt framåtlutade vid skrivbordet och då blir vi väldigt framtunga.
Förra året var Carolina LePrince med under Tjejmilen och provade ut sport-bh:ar i ett tält. Då upptäckte hon även att många kvinnor använder bh:ar som ger alldeles för lite stöd när de springer.
– Många hade för stora bh:ar och en del hade två ovanpå varandra. Men det spelar ju ingen roll när ingen av dem gör någon nytta. Just när man springer är det extra viktigt med stötdämpningen.

Här rekommenderar Carolina en bh som har knäppning i ryggen, inte en sådan man trär över huvudet. Den senare modellen är ofta bredare över axlarna än över ryggpartiet.
– Välj en modell med tyg på insidan som absorberar svett, nät i ryggen och gärna med en delning mellan brösten. Då slipper man få en limpa framtill och bh:n sitter snyggt och transporterar bort svett. Oavsett om du sitter vid skrivbordet eller är ute på fältet med skyddsväst på dig.

 

Så ska bh:n sitta

  1. Knäpp bh:n på magen, det spelar ingen roll om du knäpper den framifrån eller bakifrån.
  2. Dra den rakt uppåt tills det säger stopp, upp till där brösten börjar.
  3. Lyft i bröstet i kuporna, ett i taget.
  4. Byglarna ska ligga an mot bröstbenet.
  5. Justera axelbanden så att brösten får ett lyft.
  6. Känn efter så att bh:n sitter tight runt om. När du köper en ny bh ska du alltid knäppa den på yttersta hylsan, så att du senare kan spänna in den om den sträcks ut.
  7. Om brösten väller ut ur kuporna vid armhålorna så behöver du en större kupstorlek.

 

Karin Janson