
Polisen i Västra Götaland fick backa från ett tidigare beslut att delta i Aftonbladets webb-tv-satsning Brottscentralen. Åtminstone vad gäller att ha kameror placerade på länskommunikationscentralen.

Polisen i Västra Götaland fick backa från ett tidigare beslut att delta i Aftonbladets webb-tv-satsning Brottscentralen. Åtminstone vad gäller att ha kameror placerade på länskommunikationscentralen.
Brottscentralen
Webb-tv-programmet Brottscentralen började sändas i september på Aftonbladet TV. Det finns ett uttalat syfte att hjälpa till att lösa brott.
Programmen handlar om aktuella händelser och visar olika typer av inslag och intervjuer med såväl brottsoffer som specialister på brottslighet.
Tittarna erbjuds möjlighet att kontakta redaktionen och polisen med tips.
Polismyndigheten i Västra Götaland meddelade under sommaren att de tackat ja till att under en försöksperiod medverka i direktsändning i Brottscentralen. En webbkamera från Aftonbladet skulle placeras i ett rum på LKC. Då och då skulle sedan presstalesmannen ge en lägesrapport inifrån verksamhetens hjärta.
Men i samband med premiären ändrade sig polismyndigheten. Skälet uppgavs vara att fler mediebolag velat placera ut webbkameror. Det ansågs ohållbart och man sa nej till samtliga kameror.
– Vi ser det som viktigt att ge alla redaktioner samma möjligheter, säger Malin Sahlström, kommunikationsdirektör vid polisen i Västra Götaland.
Kritiken mot polisens deltagande i Brottscentralen har tidvis varit hård. Bland annat har framhållits att beslutet om att medverka inte behandlades i ledningsgruppen eller föregicks av några fackliga förhandlingar.
– Vi såg inte något behov av att behandla det här genom facket. Vi skulle vara med i två månader och sedan utvärdera, säger Malin Sahlström.
Så mycket intern kritik har hon inte uppfattat, berättar hon, utan menar att det kanske handlar om enstaka personer som varit missnöjda.
En annan åsikt som framförts är att polisen inte bör samarbeta med kommersiella medieföretag. Det är ett konstigt argument, anser Malin Sahlström. De vill nå ut i så många kanaler som möjligt.
– Vi gör ingen skillnad mellan vinstdrivande företag eller exempelvis SVT. Behöver man nå ut får man ta det som erbjuds.
Hon framhåller att polisen ständigt pratar med media. Skillnaden i fallet med Brottscentralen är helt enkelt bilderna.
För närvarande pågår diskussioner internt om möjligheterna för polisen att själv producera någon form av sändningar för att nå ut till allmänheten.
Lotta Isacsson