Annons

Annons

“Ingen vet om
det kommer fler tåg”

Det här innehållet kommer från vår tidigare hemsida och kan därför se annorlunda ut.
Foto: Ossian Grahn
Foto: Ossian Grahn

Nu har det hänt igen. Tre polispatruller befann sig på järnvägsspåret och letade efter en obehörig. Då kom tåget, trots löften om stopp.

Foto: Ossian Grahn
Foto: Ossian Grahn

Tre polispatruller befann sig på järnvägsspåret och letade efter en obehörig. Då kom tåget, trots löften om stopp. 

Nu har det hänt igen – trots garantier från Trafikverket stoppades inte tågtrafiken då poliser jobbade på rälsen.

Incidenten skedde i Katrineholm i mitten av september.

återkommande problem

Polistidningen skrev nyligen om fem liknande händelser:

https://polistidningen-flytt.mockupbird-dev.se/2014/09/tag-kor-trots-poliser-pa-sparet/

Vittnen hade sett en obehörig person på spåret. Tre patruller skickades till platsen under ledning av Robert Åkerström, yttre befäl.

– Det är ju inte första gången det inte funkar. Länskommunikationscentralen ringer därför alltid två eller tre gånger för att försäkra sig om att det verkligen inte kommer något tåg, säger Robert Åkerström.

Trots Trafikverkets garantier kom ett tåg körande från Flen mot stationen i Katrineholm.

– Tåget kom ju sakta så ingen var nära att bli påkörd. Men förvåningen och obehagskänslan dröjer sig kvar. Ingen vet ju om det kommer fler tåg som kanske kör snabbare.

Robert Åkerström tror att händelsen berodde på den mänskliga faktorn och missförstånd mellan LKC och Trafikverket.

– De trodde nog att vi bara ville ha ett stopp på stationen medan vi skulle söka av en sträcka på två kilometer. Samtidigt berättade tågföraren att han bara fått information om att en obehörig fanns i närheten. Inget om att han skulle stanna helt.

 

Gemensamt kartsystem på gång

Stefan Björkqvist, som är säkerhetschef på Trafikverkets trafikavdelning, har nu tittat närmare på problematiken som Polistidningen lyft.

-Vid tillbudet i Upplands Väsby var det stökigt på platsen. varken polis eller räddningstjänst visste exakt var de befann sig och därför stoppades inte tågen på den aktuella platsen.

Situationen i Hallsberg oroar Björkqvist.
-Efter att ha lyssnat på samtalsinspelningar märker jag att de inblandade är mycket fackinriktade. Polisen vill stoppa trafiken på två spår och så blir det. Sedan kommer två tåg på två andra spår som poliserna tror hör ihop med de där trafiken stoppades men som enligt folk på Trafikverket hör ihop med godsbangårdsdelen.

Hur ska du höja säkerheten?
-Vi inför ett gemensamt kartystem för oss och polisen. Det innebär en stor förbättring. Men generellt är det så att polisen inte kan utgå från att det inte kommer tåg även om trafiken stoppats. Jag förstår att det är lätt att få tunnelseende under stress. Men det krävs att den som vistas på spåret hela tiden är uppmärksam tills Trafikverkets olycksplatsansvarige har kommit på plats och bekräftat stoppet.

Polisförbundets ombudsman Hans Olsson går ett steg längre:
– Jag tycker inte att poliser överhuvudtaget ska beträda spåret om det inte handlar om livräddande insatser. Så farligt är det, säger han.

 

Ämnen i artikeln

Dela artikel:

Facebook
Twitter
E-post

Är du intresserad av ett nyhetsbrev från Polistidningen?

The quick, brown fox jumps over a lazy dog. DJs flock by when MTV ax quiz prog. Junk MTV quiz graced by fox whelps. Bawds jog, flick quartz, vex nymphs. Waltz, bad nymph.

Andra läser

Är du intresserad av ett nyhetsbrev från Polistidningen?

The quick, brown fox jumps over a lazy dog. DJs flock by when MTV ax quiz prog. Junk MTV quiz graced by fox whelps. Bawds jog, flick quartz, vex nymphs. Waltz, bad nymph.

Andra läser