Trafikpolisernas roll i den nya organisationen är oviss. Ska de vara specialister, eller en del av lokalpolisområdenas linjeverksamhet?
Trafikpolisernas roll i den nya organisationen är oviss. Ska de vara specialister, eller en del av lokalpolisområdenas linjeverksamhet?
Enligt Genomförandekommittén ska trafikpolisen vara en regional resurs med nationellt enhetlig prägel. Men region Öst fick ett undantag beviljat för att koppla trafikpolisen till lokalpolisområdena. Nu utreder region Nord förutsättningarna för ett liknande undantag.
Christoffer Hallgren är trafikpolis i Sundsvall och en av dem vars arbete kan påverkas. Han är starkt kritisk och har skrivit till ansvariga politiker.
– Under senare år har dödligheten på vägarna minskat men det beror på bättre fordon och vägar. Det hade varit intressant att se vilka resultat vi nått med större resurser. Under mina tio år har vi gått från 1 200 till 400 trafikpoliser. Jag är orolig för att det lokala perspektivet nu kommer att väga över, det är ju trots allt på de stora vägarna som vi gör störst nytta, säger han.
Johan Dyrander, Polisförbundets vice ordförande i Västernorrland, är också trafikpolis. Han säger sig se flera problem. Det största tror han blir att trafikpoliserna inte hinner med att arbeta inom sin specialitet – istället kommer de att användas som utryckningspoliser. Ett annat är att lokalpolisområdescheferna får för mycket att göra.
– Nu är de ju glada över att få 20 nya poliser, men de tänker inte på att de samtidigt får en helt ny avdelning, EU-direktiv och andra krav att ta hänsyn till. De kan inte trafik och får i princip två jobb att sköta.
Dessutom möter han ofta kollegor som länge har känt att deras kompetens inte värderas.
– Detta är droppen för dem, jag har pratat med flera som söker sig bort från polisen nu. Det är stort slöseri med tanke på hur mycket pengar som lagts på deras specialistutbildningar.
Kommissarie Bengt Svensson, Utvecklingsavdelningen på Polismyndigheten, tror att de vanliga trafikpoliserna på sikt kommer att involveras helt i utryckningsverksamheten. Kvar, inom regionala trafikgrupper, finns då de med mycket speciell utbildning.
– Men de rekryteras ju nerifrån och där blir det svårare. Med tiden försvinner trafikspecialisterna helt. Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det många med mig som inte tror alls på det här. Det blir förödande.
Micael Säll Lindahl, biträdande polischef region Nord, är dock mera optimistisk.
– Vi får inte vara så enhetliga att vi blir enfaldiga eftersom all verksamhet också måste bedrivas i en geografisk verklighet. Så länge vi är öppna med de regionala skillnaderna kan vi hålla samman helheten.
Hur ser du på farhågorna om att trafikpoliserna binds upp av utryckningsverksamhet?
– Jag är brutalt medveten om riskerna. Men glöm inte att alternativen innebär andra effektivitetsrisker med oönskade inlåsningseffekter. Ytterst finns det EU-mål i trafiken som vi måste uppfylla. Vi kommer att säkerställa att trafikpoliserna inte måste syssla med utryckning på heltid. Sammantaget bedömer vi att det blir bättre i region Nord med lokalt förankrade trafikpoliser. Hur det ska ske har vi en arbetsgrupp med trafikpoliser som jobbar med, säger Micael Säll Lindahl.
Läs mer:
Husbil med dolt blåljus och siréner