Teknik- och biljättarna satsar just nu miljarder på att utveckla självkörande bilar. Ett av de största olösta problemen: Hur ska de inbyggda datorerna känna igen poliser?
Teknik- och biljättarna satsar just nu miljarder på att utveckla självkörande bilar. Ett av de största olösta problemen: Hur ska de inbyggda datorerna känna igen poliser?
Alla de stora bil- och teknikföretagen satsar just nu tiotals miljarder på att skapa självkörande bilar. I Kalifornien har 27 företag tillstånd att testa sina fordon på allmänna vägar (men det måste finnas en förare med i bilen).
Teknikutvecklingen går så snabbt att de flesta nya bilmodellerna har system som låter dem ta över kontrollen över bilen under korta stunder, för att exempelvis fickparkera.
Men än så länge klarar fordonen bara av förutsägbara, och programmerbara, situationer. Det stora problemet för självkörande bilar är att klara av kaos.
– Tänk dig en polisman som vinkar förbi trafiken vid ett rödljus eller som stoppar dig när det blinkar grönt, två situationer som är motsägelsefulla, säger John Leonard, professor vid MIT Research and Mechanical Engineering till sajten bestride.com.
Expertens förslag är att man lär trafikpoliser och allmänheten någon typ av enkla handsignaler som bilarna kan förstå. Man måste sedan också skapa ett sätt för bilen att meddela att den förstått.
Internetjätten Google har troligen kommit längst när det gäller lösningar. Man har ansökt om patent på en ny typ av sensorer som automatiskt upptäcker om det finns ett blåljusfordon i närheten. Bilen saktar då ner, flyttar sig eller stannar.
Redan i dag finns det teknik som med hjälp av kameror känner igen fotgängare och som bromsar om dessa går ut framför fordonet. Men de närmaste åren kommer teknikföretagen att behöva göra en hel databas med de många olika polisstyrkornas uniformer och gradbeteckningar.
Flera experter har föreslagit att polismyndigheterna får särskilda fjärrkontroller som kan stoppa fordon, både när de är inom synhåll och genom fjärrstyrning.
Att reda ut alla de här problemen kommer kanske att gå fort. Trafikverket i Kalifornien har redan meddelat att man kommer att tillåta helt förarlösa fordon på vägarna, troligen sker det i slutet av året.
Mikael Jägerbrand
frilansjournalist
Påkörd av självkörande Uber
19 mars inträffade en dödsolycka med en självkörande bil i Tempe Arizona. En kvinna korsade vägen gåendes med sin cykel där det inte var övergångsställen är hon blev påkörd. Det rapporterar Expressen. I artikeln uppges att polisens bedömning enligt inledande undersökningar är att olyckan skulle varit svår att undvika hur bilen än styrts. Om det ändå skulle bli en rättssak blir frågan vem som i så fall ska ställas till svars: bilens back-upförare, arbetsgivaren Uber eller biltillverkaren Volvo? ES
Källor: Citylab, Mountain View Voice, Police Chief Magazine, The Telegraph, The Marshall Project, Wheels 24, Wikipedia. Expressen