ANNONS:

ANNONS:

 
 

Det här är förstasidan på Polistidningen nummer 5. Den delas ut i oktober till dig som är medlem eller prenumerant.
Om du inte fått tidningen, kontakta Polisförbundet: medlemsservice (at) polisforbundet (punkt) se

Skatteverket meddelar att de just nu inte prioriterar att skicka ut Polistidningen till medlemmar med skyddade personuppgifter. Tidningen skickas ut i mån av tid, pga corona.

Läs mer om Polistidningen här.

 

Ordförandeord

”Därför ska vi bli mer aktiva inom kriminalpolitiken”

Lena Nitz, ordförande

 
 
 

 
 

Arkiv

10 tips: Vad ska jag äta på skiftet?

Publicerad 2020-10-22

Foto: Istock.

Aktuellt Om jag har ett svettigt nattpass i yttre tjänst, ska jag äta då? Hinka kaffe för att hålla energin uppe – hiss eller diss? Maria Lennernäs Wiklund, måltidsforskare och docent i näringslära vid Högskolan i Gävle, vet hur du ska tänka.

1 Hur påverkas kroppen av att jag jobbar skift?
– På natten är kroppen inställd på att vila från aktivitet och matsmältning. Ämnesomsättningen och kroppstemperaturen sjunker. När du är vaken och jobbar på natten så störs den naturliga växlingen mellan återhämtning och aktivitet, vilket bland annat gör att aptiten ökar.

”Mellan 17 och 20 är det lagom att äta middag efter dagpasset eller innan nattpasset.”

Maria Lennernäs Wiklund.

2 Hur ska jag lägga upp ätandet när dygnsrytmen hela tiden skiftar?
– Försök hitta regelbundna tidpunkter att äta på och håll dig till dem. Kroppen och hjärnan ställer in sig på när maten ska komma och anpassar sig efter det. De flesta brukar kunna äta frukost någon gång mellan 6 och 9 på morgonen, antingen efter nattskiftet eller före dagskiftet. Är du vaken är det lagom med lunch mellan 11 och 13. Den som jobbat natt och sovit på dagen kan äta något när den vaknar mitt på eftermiddagen, runt 15. Mellan 17 och 20 är det lagom att äta middag efter dagpasset eller innan nattpasset. Och så kanske en måltid vid 22–23-tiden för den som kommit hem sent från jobb eller ska iväg och jobba natt.

3 Jag har hört att man inte ska äta alls mellan midnatt och tidig morgon. Stämmer det?
– Ja, än så länge är det vad forskningen säger. Men en vältränad person med hög ämnesomsättning som förbränner mycket energi även i vila behöver förmodligen fylla på med mat också på natten. Det beror på individuella förutsättningar.

”Bäst är att ha med sig mat, förslagsvis i en liten kylväska med kylklamp om det fungerar att ha i bilen.”

4 Okej, men om jag har ett svettigt nattpass i yttre tjänst, ska jag äta då?
– Det tycker jag absolut. Bäst är att ha med sig mat, förslagsvis i en liten kylväska med kylklamp om det fungerar att ha i bilen. På natten ska vi äta mer protein och mindre kolhydrater. Ett bra alternativ är färdiga proteindrycker som brukar säljas i små tetror. Du kan ta med ett par sådana och två smörgåsar, gärna rågbröd med pålägg som ost, skinka, mager leverpastej eller kokt ägg och kanske skivad frukt. Det kan också vara gott med något varmt på natten – du kan ta med en liten termos med hett vatten och göra te, nyponsoppa eller Varma koppen. Nötter är också bra. Och vanligt vatten att dricka.

5 Jag får ett starkt sug efter fet snabbmat på mina nattpass. Vad ska jag tänka på?
– Att äta en stor pizza mitt i natten är inte optimalt. Men det gäller att se till helheten. Gå på hälsokontroller och checka av dina matvanor ibland. Äter du allsidigt, får du i dig mjölk, kött och fisk eller vegetariska alternativ med samma typ av näringsämnen, frukt och grönt och därmed de näringsämnen du behöver? Då är det kanske ingen fara att äta pizza ibland.

6 Hur ska jag äta om jag sitter framför skrivbordet hela natten då?
– Försök äta sådant som inte ger så mycket kalorier. Du kan till exempel göra havregrynsgröt i mikron eller värma en färdig soppa som du kompletterar med ett par ägghalvor, lite grönsaker, några kycklingbitar eller andra middagsrester. Eller ät en smörgås med färskost och skinka eller kokt ägg.

7 Hinka kaffe för att hålla energin uppe under nattpasset – hiss eller diss?
– En eller två koppar kaffe kan pigga upp. Men mer än två koppar ger ingen ökad effekt. I stället kan du få hjärtklappning, illamående och huvudvärk. Kaffe mot slutet av nattpasset kan göra det svårt att sova sedan.

”Är du väldigt sötsugen kan du ha med lite torkad frukt.”

8 Hjälper det att äta godis om jag är trött på natten?
– De studier som finns visar att vi blir tröttare av att äta kolhydrater på natten, inte piggare. Så att äta mycket vitt bröd, marmelad, läsk eller godis på natten påverkar inte vakenheten på det sätt du vill. Två hekto lösgodis ger dessutom lika mycket kalorier som en dagens lunch, så ät hellre något med bra näringsinnehåll. Är du väldigt sötsugen kan du ha med lite torkad frukt.

9 Jag märker att min mage krånglar när jag jobbar natt. Vad kan jag göra?
– Kroppen är inställd på att stänga av matsmältningssystemet och återhämta sig nattetid. Därför rör sig tarmarna ganska långsamt, gaser stannar och kommer inte vidare. Jag tror det är viktigt att röra sig och få möjlighet att släppa ut gaserna. Om du sitter i bilen, gå ut en sväng om det går.

”Det är ofta en planeringsfråga. Förbereder du inte mat till nattpasset blir det lätt snabbmat i stället.”

10 Jag vill gå ner ett par kilo i vikt och tycker det blir svårare av skiftarbetet. Hur ska jag tänka?
– Det är ofta en planeringsfråga. Förbereder du inte mat till nattpasset blir det lätt snabbmat i stället. Så se till att ta med egen mat. Är du hänvisad till gatukök kan du ändå göra smarta val: Välj två kokta korvar i bröd i stället för en meny med en massa räksallad, eller en hamburgare utan pommes frites och ost. Det finns också bra alternativ i många butiker, som tunnbrödswraps med kyckling och grönsaker.

Emmeli Nilsson, frilansjournalist