ANNONS:

ANNONS:

 

Det här är förstasidan på Polistidningen nummer 1. Den delas ut i februari till dig som är medlem eller prenumerant.
Om du inte fått tidningen, kontakta Polisförbundet: medlemsservice (at) polisforbundet (punkt) se

Skatteverket meddelar att de just nu inte prioriterar att skicka ut Polistidningen till medlemmar med skyddade personuppgifter. Tidningen skickas ut i mån av tid, pga corona.

Läs mer om Polistidningen här.

 
 
 
 
 

 
 

Arkiv

Att skapa en positiv målbild

Publicerad 2021-02-19

Krönikan Stockholm ligger tyst och skogen är som en svart vägg framför mig. Jag passerar Hässelby sakta, metodiskt. Klockan är 04.30, andas och lyssnar på nattradion i öronsnäckorna. Sippar vatten och tuggar asfalt, grus och leriga stigar. I vintermörkret studsar ljuskällan från min pannlampa.

”Jag visualiserar händelser och utmanar mig för svårigheter, vilket minskar stresspåslag.”

Jag arbetar som grundskollärare heltid samtidigt som jag studerar till polis på distans vilket kräver planering. För att lyckas med alla tentor och arbetsuppgifter krävs inte bara nyfikenhet och ett stort intresse. För att lyckas med alla delar prioriterar jag löpning och avslappningsövningar. Jag visualiserar händelser och utmanar mig för svårigheter, vilket minskar stresspåslag.

Stresshantering är något alla polisstudenter förbereds att lära sig genom det mentala kunskapsområdet. Om än vardagen ser olika ut för oss alla förväntas vi möta många situationer med kontroll under arbetstid.

”Därför övar jag nu på momentet för att skapa en positiv målbild.”

När solen stiger upp över trädtopparna har mina löparsteg tagit mig fram till vattnet. Packar upp min ryggsäck. Stiger ner i det iskalla vintervattnet och sätter mig på botten. Sitter still, andas. Fokuserar på stressreaktionerna som uppkommer i kroppen. Håller mig lugn och koncentrerad. Polismyndigheten har beslutat att isvak nu är ett obligatoriskt inslag vid alla polishögskolor. Jag och mina studiekamrater ska ner i det iskalla vattnet, agera och hantera de fysiska känslor som uppstår när kroppen utsätts för kyla. Därför övar jag nu på momentet för att skapa en positiv målbild.

Vid ett telefonsamtal med en av mina studiekamrater pratar vi om isvaken. Jag hör paniken i hennes röst och hur gråten är nära. Hon befinner sig långt ner i stresskonen och jag förundras över denna plötsliga stress och ber henne förklara orsaken. Hon undrar hur de kan låta oss hoppa ner i ett litet hål i isen och försvinna ner till botten, hon är orolig att inte hitta tillbaka upp. Jag förklarar att vaken är ett större hål. Ett öppet område i isen. Efter vårt samtal lugnade hon ner sig, återtar kontrollen och börjar förbereda hjärnan och visualiserar en ny bild av hur momentet ska genomföras. Sent på kvällen kom ett sms: ”Jag har duschat kallt.”

”Att kunna växla mellan humor och allvar är en annan väg att släppa på stressen och pressen.”

Låsningar uppstår även utan att man är medveten om att det sker. Under en vapenlektion där stressen blev påtaglig för en studiekamrat brister en lärare plötsligt ut i en kommentar: ”Greppa tag i vapnet ordentligt, det är fan ingen handväska du bär på!” Eftersom läraren känner studenten väldigt bra var det en välriktad kommentar då den skapade humor och avslappning inför resterande lektionstid. Att kunna växla mellan humor och allvar är en annan väg att släppa på stressen och pressen.

”För att hjälpa andra måste vi kunna kontrollera oss själva.”

Stiger upp ur det iskalla vattnet, drar på mig kläder, knyter löparskorna och känner mig förberedd. Jag och mina studiekamrater är nu mitt i termin fyra och om några månader är det dags för aspiranten. Trots ambitiösa studier står vi inför arbetsdagar som vi aldrig kan förutse. För att hjälpa andra måste vi kunna kontrollera oss själva. Mental träning och visualisering ger oss bättre förutsättningar att agera genomtänkt som poliser.

Malin Hjärtedal.

Malin Hjärtedal
Polisstudent